0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی درتقویت انشاء دانش آموزان
نویسندگان :
زینب یونسی رباطی
1
رحیمه نوری پاسندی
2
1- اموزش پرورش مازندران
2- اموزش و پرورش
کلمات کلیدی :
نگارش(نوشتن)،انشاء،راهبردهای شناختی،راهبردهای فراشناختی.
چکیده :
نوشتن یا نگارش کنشی است که انسان بهوسیلهی آن اندیشههایش را به تصویر میکشد. با اختراعِ نوشتن، گام بزرگی درتمدن بشری برداشته شد. نوشتن همچنین عملی است که به کمکِ آن میتوان اطلاعات و اندیشهها را تحلیل، بررسی و بازبینی کرد. نگارش میتواند بهعنوان ابزاری برای استدلال و استنتاج و ابهامزدایی بهکار رود.درس انشا از جمله دروسی است که ارتباط مستقیمی با خلاقیت دارد، دانش آموزان با بکارگیری کلمات و جمله سازی مناسب و بهره گیری از قوه خلاقیت خود درباره موضوع مورد نظر فکر می کنند.در این میان آشنایی دانش آموزان با درست نویسی کلمات، ترکیب، جمله سازی و توسعه ی دامنه ی واژگان نقش بسزایی در مهارت انشانویسی دانش آموزان دارد.جایگاه درس انشا در برنامه های درسی، همانند جایگاه هنر نمایش در میان دیگر هنرهاست. همه هنرها در هنر نمایش، نمود می یابند. هنر نمایش بازآفرینی زندگی است. انشا هم بازآفرینی خود ما و ادراک ما از آفرینش است.بر خلاف گذشته که تصور می شد توانایی یادگیری هر فردتابعی از میزان هوش و استعدادهای اوست، در چند سال اخیر این نظریه در میان روانشناسان قوت گرفته است که با وجود نقش تعیین کننده عوامل ذاتی هوش و استعداد در یادگیری، عوامل غیرذاتی دیگری نیز در این رابطه مهم قلمداد می شوند. یکی از این موارد راهبردهای شناختی و فراشناختی می باشد. در اين پژوهش پس از شناسايي مشكل نوشتن دانش آموزان در قسمت انشاء ابتدا به جمع آوری اطلاعات با استفاده از مشاهده مصاحبه، ارائه پرسشنامه وخواندن مقالات علمی پژوهشی راجع به این موضوع پرداختیم بعد از تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزارSPSS ( آزمون Tتک نمونه ای و بهره گیری از مدل رتبه بندی در حد ایده آل TOPSIS جهت اولویت بندی کردن شاخص ها)، علل ضعف در نوشتن انشاء را در نداشتن انگیزه لازم برای نوشتن،نداشتن اعتماد به نفس دانش آموزان در هنگام خواندن انشاء، عدم درک و تجزیه و تحلیل فرایندهای شناختی توسط دانش آموزان، عدم مطالعه کتابهای غیردرسی را دراین زمینه یافتیم. با استفاده ازروش هایی چون: ترغیب دانش آموزان به خواندن کتابهای داستانی،آموزش نوشتن بويژه نوشتن داستان،استفاده از روش دادن اطلاعات به دانش آموزان درباره ی موضوع انشاء و صحبت در باره ی آن توانستیم ضعف نوشتن انشاء را دربین دانش آموزان پایه پنجم بهبود بخشیم.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی ویژگی ها و شایستگی های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی
نگین توماج - عبدالاحد باج - سارا خندان
انعکاس فرهنگ مردسالارانه در ضرب المثلهای مازندرانی
زینت مشایخ - علیرضا سلطانی نظیر - عبدالغفار صادقی
مقایسه میزان استرس دانشجویان با تجربه ابتلا به بیماری کرونا و غیر ابتلا به بیماری کرونا در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
عظیم عظیمی
رابطه اخلاق حرفه ای با اشتیاق شغلی و هوش هیجانی هنرآموزان هنرستان های فنی و حرفه ای ناحیه 2 شهرستان ساری
اسحق علی خطابی - بهزاد باقریان - رضا آرامش - جبیر تقی زاده
تولید انرژی الکتریکی با بهره گیری سلول های خورشیدی کوانتومی
محمدرضا اکبری - خسرو جلالی
بررسی رابطه مهارت های ارتباطی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
الهام عبداللهی - حسن بشیرنژاد - مطهره مهدوی
بررسی نقش اقتدار معلم در یادگیری دانش آموزان تک پایه و چندپایه در فضای واقعی کلاس درس و شبکه آموزشی شاد
مریم کرمی - میثم عیسی پور - رحمان صیدی - یوسف پرکاسی
ترکیب درمان شناختی رفتاری فردی و خانواده درمانی مبتنی بر واقعیت درمانی و اثربخشی آن بر سوء مصرف مواد مخدر: یک مطالعه اقدام پژوهی
مهدی شمالی احمدابادی - عاطفه برخورداری احمدآبادی
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و یادگیری
زینب داودی - آرزو موسوی - معصومه همتی زاده
تشخيص بيماری ريوی با روش جدید قطعه بندی
حمید بهادر - عواطف سیاحی عوفی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0