0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
رابطه آگاهی ازسنتهای جاهلی بافهم آیه
نویسندگان :
جعفر کارگزار
1
1- آموزش وپرورش محمودآباد
کلمات کلیدی :
تفسیر،سنت،جاهلیت،اسباب نزول،شأن نزول
چکیده :
درکنارمنابع مختلف تفسیرقرآن ازجمله قرآن،عقل،علوم تجربی،ادبیات عرب و...یکی ازمواردبسیارمهم دیگرتاریخ اعراب جاهلی وآشنایی با سنت های مختلف جاهلی می باشدکه درزمان نزول قرآن دربین مردم حجاز وبه عنوان فرهنگ دربین آنان رواج داشته است. برای فهم مرادقرآن نیازمندبه آگاهی ازآنان هستیم و درکتاب های مختلف علوم قرآنی تحت عنوان اسباب نزول،شأن نزول وفضای نزول موردبحث وبررسی قرارمی گیرد. گاهی یک حادثه یاواقعه ای موجب نزول آیه یاآیاتی ازقرآن یاسوره ازآن می شدوگاهی بدون پیشامدحادثه ای فرایندنزول قرآن بوجودمی آمدکه به برخی ازآداب یاگوشه ای ازفرهنگ مردم زمان نزول اشاره داشت که مردم آن زمان چون صاحب آن فرهنگ وآداب وسنن بودندپی به مفاهیم این دسته ازآیات می بردنداماهرچه اززمان نزول دورمی شویم برای دستیابی به مقاصداین دسته ازآیات آشنایی باسنت هاوفرهنگ جاهلی جهت فهم برخی ازآیات قرآن لازم می نماید. این آشنایی باسنت هاوحوادث اعراب جاهلی گاهی روشن کننده معنا واژگانی آیه وگاهی بیان کننده میزان شمول ودایره گستردگی احکام الهی می باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی میزان سواد علمی دانش آموختگان فیزیک در مورد بیماری کووید-19 و واکسیناسیون
الهه ادیبی - منصور وصالی - سمیرا بهرامی
نقش نماز در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در دانشآموزان
مهدی اکبری
بررسی نوآوری در تدریس و یادگیری سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی معلمان تربیتبدنی شهرستان بیرجند
کاظم چراغ بیرجندی - مهدی عسکری نیا
اثربخشی معنادرمانی بر خودآگاهی و معنای زندگی دانش آموزان دختر متوسطه دوم
مینا ریخته گر - ناهید نجاراحمدی
رابطه حمایت سازمانی ادراک شده و کیفیت زندگی کاری با انگیزش شغلی (مطالعه موردی: معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر ساری)
علی رنجبر تیرتاشی - حسین رحیمی چورتی
سازوکارهای مناسب برای ارتقا سطح آموزشی و پژوهشی معلمان و دانش آموزان
سارا نظام پرست - نفیسه امین
راهکارهای تدریس در کلاس های چندپایه
حمید ناصری پلنگرد
بررسی نقش اقتدار معلم در یادگیری دانش آموزان تک پایه و چندپایه در فضای واقعی کلاس درس و شبکه آموزشی شاد
مریم کرمی - میثم عیسی پور - رحمان صیدی - یوسف پرکاسی
ارایه یک فضای مثال ساختاریافته در آموزش رسم توابع جزءصحیح جهت ارتقاء طرح مسأله دانش آموزان
مرضیه سعید - عبدالرحمن شهیدزاده
چگونه توانستم نارسانویسی دانش آموزم هلنا را در مدرسه ابتدایی شهرستان چالوس به کمک والدین برطرف کنم.
اریچ قیاسی - آرزو حسین نژاد
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0