0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودآگاهی شناختی و آشفتگی روانشناختی دانشجویان دارای اضطراب امتحان
نویسندگان :
ماریا مقصودی
1
مریم یعقوبی
2
1- دانشگاه آزاد ساری
2- علوم وتحقیقات
کلمات کلیدی :
آموزش راهبردهای فراشناختی،خودآگاهی شناختی،آشفتگی روانشناختی،اضطراب امتحان
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودآگاهی شناختی و آشفتگی روانشناختی در دانشجویان دارای اضطراب امتحان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل، تمامی دانشجویان ورودی جدید رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان قائمشهر (۱۴۰۲-۱۴۰۱) میباشند. که تعداد این جامعه برابر 80 نفر بود. روش نمونه گیری در این پژوهش، " غیرتصادفی در دسترس" بود.در این پژوهش، برای انتخاب نمونه از غیرتصادفی در دسترس استفاده شد۳۰ نفر از کسانی که پرسشنامه اضطراب امتحان، نمره پایین تر از خط برش کسب کردند (نمره پایین نشان دهنده مشکلات بیشتر است) و ملاک های ورود و خروج را رعایت کردند را به عنوان نمونه انتخاب شدند سپس با گمارش تصادفی ۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. به این منظور از سه پرسشنامه استاندارد مشتمل بر اضطراب امتحان فریدمن و جاکوب (1977)، خودآگاهي شناختي ولز (2004) و آشفتگی روانشناختی لاویبوند و لاویبوند (1995) و در جهت آموزش از پروتکل استاندارد آموزش راهبرد های فراشناختی برگرفته از مدل سکستون و همکاران(1988) جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جهت تحلیل داده ها در بخش توصیفی از این شاخص سن و در بخش آمار استنباطی با توجه به نرمال بودن داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) و تک متغیره (آنکوا) با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای فراشناختی در مرحله پیشآزمون، نیز بر خودآگاهی شناختی و آشفتگی روانشناختی در دانشجویان دارای اضطراب امتحان در مرحله پسآزمون (001/0>p) مؤثر بوده است. راهبردهای فراشناختی در مرحله پیشآزمون، بر خودآگاهی شناختی و آشفتگی روانشناختی در دانشجویان دارای اضطراب در مرحله پسآزمون (001/0>p) مؤثر بوده است. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده میتوان بیان داشت آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودآگاهی شناختی و آشفتگی روانشناختی در دانشجویان دارای اضطراب امتحان موثر می باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی تاثیرتشویق در افزایش یادگیری دانش آموزان
امید مرادی شورکایی - فاطمه زال نژاد - سارا سادات هاشمی
نقش تفکر خلاق و تفکر انتقادی در یادگیری دانش آموزان
مائده نورالهی فومشی - الهه یوسفی - زهرا وسگری
تبیین رابطه سرمایه اجتماعی با توسعه حرفه ای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
مهناز رحمتی
کاهش مشکلات خانوادگی دانش آموزان از طریق مدیریت مدرسه
محمد اسماعیلی - المیرا بذرافشان
تاثیر ارتباط مدرسه و خانواده بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
نساء گلپایگانی
چگونه توانستم گوشه گیری و کمرویی را در رضا دانش آموزان کلاس چهارم دبستان شهیدان نوروزی و رضایی را حل کنم؟
محمد علی پور آتنی
شناسایی و تبیین جایگاه فناوری های نوین در فرآیند یاددهی یادگیری
سپیده شیرزادپور - مهدی کاظمی
رابطه اضطراب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترانه ی پایه ششم دبستان ریحانه شهرستان بهارستان ۱در سال تحصیلی( ۱۴۰۲_۱۴۰۳)
ریحانه خوب بخت - نرگس شکری - اسما حامدی
مدارس کارآفرین و ضرورت کارآفرینی در مدارس
معصومه همتی زاده - زینب داودی - آرزو موسوی
روایتی از بهبود مهارت نوشتاری دانش آموزان پایه ی چهارم با استفاده از روش خلاق
مریم اخگر - محمدباقر فرقانی اوزرودی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0