0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
رابطه اشتیاق تحصیلی با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان با نقش میانجی انگیزه پیشرفت دانش آموزان
نویسندگان :
فرزانه جعفرپور
1
1- دانشگاه آزاد اسلامی بابل
کلمات کلیدی :
اشتیاق تحصیلی، اهمال کاری تحصیلی، انگیزه پیشرفت، دانش آموزان
چکیده :
این تحقیق با عنوان بررسی رابطه اشتیاق تحصیلی با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان با نقش میانجی انگیزه پیشرفت دانش آموزان انجام شد.تحقیق لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری در این تحقیق، کلیهی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران میباشند که طبق حجم بهینه نمونه مولر (1999) تعداد 320 نفر با استفاده از روش تصادفی-خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه پرسشنامه استاندارد انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) ، اهمال کاری سواری (1390) و اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران (2002) می باشد. در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای 23 SPSS و Smart PLS 3.2.8 استفاده گردید. نتایج نشان داد که اشتیاق تحصیلی (287/0- = β، 098/5 = t) و انگیزش پیشرفت (513/0- = β، 237/9 = t) به طور مستقیم بر اهمال کاری تحصیلی اثر منفی و معناداری دارند. همچنین اشتیاق تحصیلی (345/0 = β، 221/6=t) اثر مثبت و معناداری بر انگیزش پیشرفت دارد. علاوه بر این مشخص گردید که اشتیاق تحصیلی بر اهمال کاری تحصیلی از طریق انگیزش پیشرفت اثر منفی و معناداری دارد (177/0- = β، 076/5 = t). با توجه به نتایج می توان پیشنهاد نمود مدیران و خانواده جهت کاهش هرچه بیشتر اهمال کاری در انجام تکالیف تحصیلی دانش آموزان می بایست به تقویت اشتیاق تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در آنان بپردازند. این کار با شفاف سازی آموزش، هدایت گام به گام دانش آموزان، اطلاع دادن از آینده و شغل هایی که می توان با تحصیل بدان رسید، در نظر گرفن جوایز و مواردی از این دست انجام شدنی خواهد بود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تاثیر نرم افزارهای موسیقی بر یادگیری زبان انگلیسی
ساجده ملکی
رابطه کتابداری حقوقی و مدیریت دانش در کتابخانه ها
مجید شیرزاد - مریم مهدوی - رضاعلی حسین زاده
خلاقیت نواوری در نظام های اموزشی
فهیمه ولی پور خلیلی - معصومه آقاجانی
رابطه تاب آوری با عملکرد تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بخش بندپی غربی شهرستان بابل
سعید گری زاد فیروزجا - حسین دایی زاده
بررسی میزان شایستگی مدیران و ارتباط آن با توانمندیهای حرفهای دبیران دوره متوسطه اول استان مازندران در سال تحصیلی 97-1396
عباس صادقی - حامد عباسی
تحلیل محتوای کتاب درسی ریاضی اول ابتدایی سال 96-97 با روش تحلیل محتوا خلاقیت گیلفورد
احسان عمویی اسرمی - مسعود اسلامی کلیجی - فاطمه ملک شعبانی - محمد امین رحیمی - حسین سیف الله پور
خانواده، سبک زندگی و سلامت روان
زهرا قربانی مقدم - حمیدرضا فریدی - حسن فریدی
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحول اقتصادی و اجتماعی جوامع معاصر
مونا صداقت - اسماعیل لطیفی
بررسی یادگیری دانش و نگرش دانش آموزان در معرض خطر پس از استفاده از محیط یادگیری مبتنی بر مسئله غنی شده با چند رسانه ای
عفت ندیمی قلعه بابو - صغرا شوریده - مریم شاهوند
نقش شادی در سلامت روان
خدیجه موسوی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0