0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
رهیافت الگوهای معماری فضاهای باز آموزشی مبتنی بر تقویت یادگیری
نویسندگان :
فاطمه اخلاقی
1
شهاب عباس زاده
2
1- دانشگاه حکیم سبزواری
2- دانشگاه حکیم سبزواری
کلمات کلیدی :
فضای باز، آموزش، یادگیری، معماری
چکیده :
مدرسه جایی است که افراد برای همکاری و یاوری و آموختن مقررات و قوانین و یادگیری استدلال و منطق و زیبایی شناختی هستی و مهارت خواندن و نوشتن و حساب کردن وارد میشوند و طی فرآیندی نه چندان زود و برابر اصول و قواعد و جریانهای مشابه و مشترک علمی به یادگیری میپردازند. یادگیری حتی زمانی که به آن فکر نمیکنیم نیز اتفاق میافتد با این تفکر که رفتار در خلأ رخ نمیدهد؛ بنابراین رفتارهای گوناگون که شکل میگیرند، مرتبط با محیط کالبدی است و عناصری که در کنار هم معنادار میشوند محیط یادگیری را شکل خواهند داد و ویژگیها و کیفیتهای هر کدام از این عناصر در شکلگیری رفتارهای مختلف تأثیر گذار میباشند. محیطهای آموزشی بیشترین اثر و نقش را بر ذهنیت افراد دارند. فضاهایی که دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان است که تحقق این امر از طریق معماری و طراحی جزئیات فضاها با توجه به الگوهای رفتارکودکان امکان پذیر میشود. محققان و روانشناسان با مطالعه نظریات یادگیری و عوامل مؤثر بر یادگیری و تأثیر ارتباط با فضای باز آموزشی به مواردی از قبیل: مشارکت فعال، مشارکت اجتماعی، فعالیتهای معنادار، بکارگیری فعالیتهای اصیل یادگیری، ایجاد درک و فهم عمیق و ... که نقش عمدهای در افزایش یادگیری دارند، برخوردهاند که در جریان مقاله به بررسی دقیقتر آنها پرداخته خواهد شد. در این راستا ازروش توصیفی تحلیلی به این مؤلفهها پرداخته شده است و در پایان نیز پیشنهاداتی جهت طراحی فضاهای باز آموزشی مطرح گردیده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی رابطه بین خودکنترلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
فاطمه اسمعیلی - سیده زهرا حسینی - ام لیلا اخلاقی - سیدیوسف ساداتی
تبیین رابطه سبک رهبری تحولگرا مدیران بر یادگیری و عملکرد ورزشی معلمان تربیتبدنی شهر سنندج
محمد قادریان
بررسی تأثیر طرح آموزش نانو بر ارتقای دانش، نگرش و مهارت پژوهشی (مطالعه موردی: دانش آموزان دوره اول متوسطه ناحیه دو ساری)
حسین احمدی - فاطمه ذبیحی حاجیکلایی
بررسی پدیده زیست محیطی سیل ، مدیریت و کاهش خسارات ناشی ار آن در شهر راز
فاطمه محمدی - عطیه پنجی
بررسی تکنولوژی های نوین آموزشی بر فرایند یاددهی- یادگیری در سیستم آموزشی رشته طراحی و دوخت
سمیه چاله کائی
بررسی تاثیر دوزبانگی بر میزان یادگیری دانش آموزان
معصومه ارجی پسندیده - عاطفه معینی
تحلیل محتوای کتاب درسی تفکّر و پژوهش پایۀ ششم دبستان بر اساس ساحتهای ششگانۀ تربیت در سند تحوّل بنیادین
نیما خادمی - ابراهیم محمّدجانی
کنترل توان در توربین های سرعت متغیر با کنترل کننده های کلاسیک بهبود یافته به کمک الگوریتم پرندگان
حسین اصغرپورعلمداری - حسن زارع - علی محمدی
بررسی تاثیر گذاری شیوه های مدیریت بر میزان اضطراب کارکنان آموزش و پرورش چابهار
مجید جشیره - لیلا رستمیان - سمینه تافته
بررسی رابطه انگیزش بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهرستان چالوس
مریم نظری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0