0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تفسیر نشانه شناسی مشتق در کتاب های درسی ریاضی ایران در یک دوره 40 ساله
نویسندگان :
سعید حق جو
1
ابراهیم ریحانی
2
1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
کلمات کلیدی :
مشتق، نشانه، نشانه شناسی پیرس، کتاب های درسی ریاضی ایران، ابزار- علامت.
چکیده :
کتاب های درسی در ایران و بسیاری کشورها به طور گسترده به عنوان منابع اصلی تدریس مورد استفاده قرار می گیرند. روش های مختلفی برای ارائه محتوا در کتاب های کشورهای مختلف به کار گرفته شده است. هدف از این پژوهش، تحلیل محتوی کتاب های درسی ریاضی ایران(رشته ریاضی) در یک دوره ی 40 ساله می باشد. روش پژوهش تحلیل محتوی کیفی از نوع استقرایی است. ما توجه خود را به یک فصل از کتاب های درسی ریاضی ایران که طی40 سال، در رشته ریاضی (پایه های یازدهم و دوازدهم تحصیلی) چاپ شده اند، معطوف می داریم و بر چگونگی معرفی مفهوم مشتق(مشتق در یک نقطه و مشتق به عنوان تابع) تمرکز می کنیم. با هدف بررسی مفهوم مشتق در کتاب های درسی ریاضی ایران، از دیدگاه نشانه شناسی پیرس استفاده شده، و به طور خاص به طبقه-بندی او از ابزار علامت ها پرداخته می شود. پژوهش ها نشان می دهند که اشاره کنیم؛ ابزار علامت ها در ارتباط با مفهوم مشتق ممکن است شمایلی، نمایه ای یا نمادین باشند. این ها انواع متفاوتی از نشانه ها را تشکیل نمی دهند، بلکه به گونه ای باهم در ارتباط هستند که ما می توانیم شمایلی را در نمایه ای، و نمایه ای در نمادین بودن شناسایی کنیم. نتایج بررسی نشان می دهد که کتاب حسابان2(1398) با چارچوب نظری پیرس در مفهوم مشتق، شامل ارائه مشتق در یک نقطه و مشتق به عنوان تابع نسبت به سایر کتاب ها؛ سازگارتر است. به پژوهشگران پیشنهاد می شود که فصل مشتق کتاب حسابان2(1398) را از منظر دیدگاه های نظری دیگر نیز مورد بررسی قرار دهند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
راهکارهایی برای افزایش انگیزش دانش آموزان مقطع ابتدایی در آموزش مجازی
زهرا رنجبر زارع
بهره وری در منابع انسانی آموزش و پرورش؛ مسائل، چالش ها و راهکارها
سمیه نگراوی
آسیب شناسی کیفیت روش های تدریس مربیان در مراکز آموزشی مهارتی مورد: مراکز ثابت آموزشی فنی و حرفه ای استان مازندران
مریم طالبیان درزی - حسین اصغرپورعلمداری
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان
سید علی اصغر محمدی جورجاده - سیدهادی حسینی - رامین حیدری بالسینی - مهدی آقایی - سینا علیزاده
رابطه سازگاری اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان ورزقان
شیدا شهبازی
تأثیر تکنولوژی بر کیفیت آموزش در مدارس
زینب کرد
مطالعهای براستفاده از روشهای یادگیری فعال بر تقویت مهارت گفتار در درس زبان انگلیسی
سحر حمیدیان پور - الناز خلیلی
بررسی و ارزیابی فناوری اطلاعات در آموزش و پژوهش
زینب منتظری - امین منتظری
بررسی اثرات مخرب فضای مجازی بر افزایش جرم های رایانه ای (مطالعه ی موردی مدارس آموزش وپرورش ناحیه 1 زاهدان)
علیرضا کیخا - زهرا ابراهیمی شاهرودی - طاهره سامانی - سمیه سامانی - محمد مالکی مقدم
آموزش رویکرد سواد انتقادی و ارایه آن در قالب فعالیت های طرح بوم ویژه مدرسه
سیده زهرا باغبانیان - نعیمه محمودی - نرگس شهاب الدین - محبوبه یعقوبی خانقاهی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0