0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تاثیر ذهن آگاهی بر سرمایه روانشناختی و فرسودگی شغلی مدیران مدارس استثنایی استان ایلام
نویسندگان :
نسرین رحمی
1
معصومه احمدی فر
2
زینب اسدزاده
3
محبوبه بالاوندی
4
1- باختر ایلام
2- دانشگاه آزاد ایلام
3- دانشگاه باختر ایلام
4- دانشگاه فرهنگیان امام جعفر صادق (ع)ایلام
کلمات کلیدی :
آموزش ذهن آگاهی، سرمایه روانشناختی، فرسودگی شغلی
چکیده :
هدف پژوهش بررسی تاثیر ذهن آگاهی بر سرمایه روانشناختی و فرسودگی شغلی مدیران مدارس استثنایی استان ایلام بود. این پژوهش یک پژوهش کاربردی نیمه آزمایشی (به صورت پیش آزمون، پس آزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مدیران مدارس استثنایی استان ایلام در سال 1400 بود. نمونه مورد نظر شامل 40 نفرکه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد، بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد (هرکدام 20 نفر ) قرار داده شد . پیش از اجرای متغیر مستقل گروه ها، توسط پیشآزمون از اجرای پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (1981) و پرسشنامه سرمايه روانشناختي لوتانز، آولیو و اوي و نورمن(2007) در گروه آزمایش مورد سنجش قرار گرفتند. برای آزمون فرضیههای پژوهش در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی و سرمایه روانشناختی مدیران مدارس استثنایی مؤثر است. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می شود مدیران با برگزرای کارگاه ها و دوره های ضمن خدمت ذهن آگاهی و سرمایه روانشناختی را ارتقا دهند و آموزش ذهن آگاهی در بهبود بهزیستی، بهبودکیفیت خواب و کیفیت زندگی بالا، لذت بردن از زندگی مؤثر خواهد بود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
نقش خلاقیت در آموزش و یادگیری
سارا بیات - فاطمه مرادی وهرانی
نقش آموزش مهارت های اجتماعی در مدارس ابتدایی
منصوره براری چهره - صدیقه میارنعیمی
بررسی ارتقا دانش فنی و کارآیی کلاس های ضمن خدمت معلمان و ارایه راهکار های لازم در بین دبیران مدارس متوسطه شهرستان دره شهر درسال تحصیلی 1397-1396
سیده کلثوم طاهری
ارزش سنجی هویت و سرمایه اجتماعی سلبریتی های ورزشی بر مبنای بازدید فالوورها در فضای مجازی
حمیدرضا قزلسفلو - عاطفه خرمالی - سیده زهره حسینی
بازستانی انرژی و نشاط( ریکاوری ) معلمان خط مقدم ( دوره اول مقطع ابتدایی ) و خلق آموزش چهره به چهره پویا برای دانش آموزان همان مقطع در دوران پسا کرونا، و نقش آن در آیندهی کاری- تحصیلی دو گروه فوق
حسنیه قاضی زاده - پرویز قراگوزلی
نقد و بررسی و تحلیل محتوای آموزشی کتاب هدیه های آسمانی دوره دوم ابتدائی
جواد فرامرزی - سبحان عسکری
هوش مصنوعی، کاربردها و چالشهادر مسیر آموزش
خدایار دژکامه - خورشید کرمیان
چگونه توانستیم باتلفیق مطالب مجلات رشدبامطالب درسی، یادگیری را در دانش آموزان چندپایه، بهبود بخشیم؟
سپیده شیرزادپور - مهدی کاظمی
مدل مفهومی برنامه ریزی فضایی شهری با تاکید بر مفهوم شهر حساس به آب
عارفه اسلامی - محمدرضا حق جو
اثربخشی خودارزشیابی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی
اعظم زارع
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0