0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اثربخشی آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی بر هیجان های تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر ششم
نویسندگان :
فاطمه فاتحی
1
سمانه فاتحی
2
1- دانشگاه آزاد سبزوار
2- شهید هاشمی نژاد مشهد
کلمات کلیدی :
آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی، هیجان تحصیلی، انگیزه پیشرفت
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی بر هیجان های تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان انجام گردید.جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان دخترپایه ششم شهر سبزوار در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل می دهند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. به همین منظور تعداد 60 نفر از دانش آموزان دخترپایه ششم شهر سبزوار با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 30 نفر) قرارگرفتند. گروه آزمایش در درس علوم تحت آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی به مدت دو ماه قرارگرفتند و گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه هیجان تحصیلی (AEQ)پکران وپرسشنامه انگیزه پیشرفت(A.M.T) هرمنس استفاده گردیدکه پایایی آن با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 7/0 و 84/0گزارش شده است. درتحلیل داده ها از نرم افزارspss ، روش آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد نمره هیجان های تحصیلی و انگیزه پیشرفت گروه آزمایش بطور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین نمره هیجان تحصیلی و انگیزه پیشرفت آنها نسبت به پیش-آزمون تفاوت معناداری نشان داد. از یافته ها پژوهش می توان نتیجه گرفت؛ آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی برهیجان-های تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان مؤثر بوده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی عوامل موثر در خوش خط نویسی دانش آموزان پایه اول و دوم دبستان فضیلت کنزرود خداآفرین
علی علی محمدپور - کامروز محمدخانی
تأملی بر تجربه زیسته یک معلم در اجرای طرح نامرئی مهربان
مهرنوش باروزه - پروانه مهرجو
راهکارهای موثر برای ایجاد علاقه به یادگیری قرآن و تقویت مهارت روخوانی در دانش آموزان دو پایه(اول ودوم) دبستان بلال زیلت شهرستان قائم شهر
فیروزه محمودزاده تیلمی
مروری بر حسگرهای بیسیم با قابلیت برداشت انرژی از فرکانس های رادیویی
محمد باعث
چگونه توانستم ناتوانی یادگیری ریاضی مرضیه را کاهش دهم و یادگیری او را ازتقاء بخشم
فخرالسادات عابدینیان
بررسی و ارزیابی فناوری اطلاعات در آموزش و پژوهش
زینب منتظری - امین منتظری
بررسی تاثیر آموزش محتوایی فلسفه برای کودکان بر تفکر انتقادی دانش آموزان مقطع ابتدایی
معصومه حسن پور - سید محمد اندرامی - عبدالرضا زاهدی تیر
بررسی تاثیر داستان ها و شخصیت های ادبی در تربیت اخلاقی و ارتقا ارزش های انسانی
محمد مهدی حیدری
بررسی اثربخشی آموزش سخت رویی بر افزایش خودکنترلی و خودمحوری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان نیک شهر
احمد درزاده
روش های پردازش تصویر (تشخیص خودرو و پلاک )
علیرضا مقیمی - علیرضا آذری مقدم
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0