0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تحلیل محتوای کتب پایه اول ابتدایی بر اساس مولفه های تفکر فلسفه برای کودکان با تاکید بر نظریه لیپمن
نویسندگان :
هانیه ایمانی
1
فاطمه اصغری آقمشهدی
2
سمانه باکویی کتریمی
3
1- دبستان قائم مقام فراهانی ناحیه 2 ساری
2- دبستان قائم مقام فراهانی ناحیه 2 ساری
3- دبستان قائم مقام فراهانی ناحیه 2 ساری
کلمات کلیدی :
فلسفه،کودکان،تفکر،پایه اول
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتب درسی پایه اول ابتدایی بر اساس مولفه های تفکر فلسفه برای کودکان انجام گرفت. که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی انجام شده است. اطلاعات با استفاده از روش مروری با مطالعه مقالات و کتب مختلف در ارتباط با مولفه های فلسفه برای کودکان جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش به بررسی سه مولفه های تفکر انتقادی، تفکر مراقبتی و تفکر خلاقانه در کتاب های ریاضی، فارسی خوانداری، علوم و قرآن پرداخته شد و استدلال شد که در هر کتاب بر اساس فصل ها و درس ها به چه اندازه و چه تعدادی این مولفه ها وجود دارد و به بیشترین و کمترین فصل و درس هر کتاب از پایه اول توجه شد. همچنین در بین کتب درسی مورد بررسی، بیشترین میزان توجه در همه ی کتاب ها به مولفه تفکر انتقادی بود و دو مولفه تفکر خلاقیت و مراقبتی به نسبت توجه کمتری در کتاب های پایه اول به آن شد. بنابراین پیشنهاد می گردد در کتاب های درسی پایه اول به دو مولفه تفکر خلاقیتی و مراقبتی نیز به اندازه تفکر انتقادی نیز پرداخته شود و در برنامه آموزش فلسفه به کودکان قرار گیرد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
روش های مقابله با حملات کرم چاله در شبکه های حسگر بیسیم
لیلا رضایی - کبری رضایی - خدیجه ابراهیمی نیاک - وجیهه نیکو
آموزش و پرورش کارآمد ، بررسی ویژگی های آن
فریبا سروری - نفیسه ماجانی
ارائه مدل کمی مدیریت شایعه در بستر شبکه های اجتماعی در سازمان های گردشگری
محمدجواد تقی پوریان - میثم قمی اویل - بهزاد فرخ سرشت - حسنعلی آقاجانی
بررسی اصول و مولفه های معماری سبز
مرضیه زالکانی - امین ابراهیمی دهکردی
بررسی تأثیرتدریس مجازی بر بهبود عملکرد یا افت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش ناحیه 2 شهرستان ساری
پارمیس نوائی - پریوش دیوسالار مهاجر
فناوری های نوین و بهبود کیفیّت یادگیری فراگیران در مدارس هزاره جدید
مهدی کاظمی - اعظم حیدری
The Role of Scaffolding in Enhancing Critical Thinking in ESL Learners
Masoumeh Sabouri
بررسی رابطه عملکرد تیمهای کاری با عزتنفس و دلبستگی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر زنجان
طاهره انبارلو
بررسی نتایج کاربرد آموزش الکترونیکی در آموزش و پرورش و آموزش عالی
فائزه مؤمنیان - مائده صالحیان
بررسی تصاویر کتب هدیه های آسمانی دبستان سال تحصیلی 1402-1401 از نظر توجه به مضامین نماز
فاطمه فیاضی - محدثه فقیه عبدالهی - مهدیه کیا
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0