0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی میزان تأثیر محتوای کتاب حسابان 1 (پایه ی یازدهم) دوره ی دوم متوسطه بر اساس حیطه ی شناختی بلوم و شاخص خلاقیت گیلفورد
نویسندگان :
فاطمه یوسف زاده درزی
1
1- اداره کل آموزش و پرورش مازندران
کلمات کلیدی :
تحلیل محتوا،حیطه شناختی بلوم،شاخص خلاقیت کیلفورد،حافظه ی شناختی،تفکر همگرا،تفکر واگرا
چکیده :
کتابهاى درسی به خاطراهمیت ز یادى که درتعیین محتواى آموزشی وخط مشى آموزشى دارند، مرکز توجه خاص براى همه دست اندرکاران تعلیم وتربیت مى باشند.درنظام آموزشى کشورایران،کتاب درسى عمدده ترین منبع فراگیر و شاید بتوان گفت تنها وسیله آموزشى است که دراختیارهمه ی دانش آموزان ومعلم ها قراردارد. به همین دلیل تلاش نیروهاى متخصص، در بررسى وتحلیل محتواى کتابهاى درسى برای رفع نارسایى ها وکمبودهاى موجود درآنها لازم است. هدف این پژوهش بررسی میزان به کارگیری روش فعال در ارائه ی محتوای کتاب حسابان (1) پایه ی یازدهم دوره ی دوم متوسطه است. به این منظور نحوه ی ارائه ی محتوا در سه قسمت فعالیتها، کاردرکلاسها و تمرینها بر اساس حیطه ی شناختی بلوم و سه قسمت تصاویر، متن کتاب و فعالیتها بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد، مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه ی آماری پژوهش کتاب حسابان (1)پایه ی یازدهم است. روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوا است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد بر اساس حیطه ی شناختی بلوم ،79/0درصد محتوای کتاب به بخش دانش ، 15/13 درصد به بخش کاربرد، 26/80 درصد به بخش درک و فهم، 37 درصد به بخش تجزیه و تحلیل، 1/3درصد به بخش ترکیب و20/7درصد به بخش ارزشیابی اختصاص دارد که نشانگر این است که مراحل اصلی فراشناخت در این کتاب در سطح پایینی قرار دارد و بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد27/42درصد محتوای کتاب به بخش تفکر همگرا، 37/43درصد به بخش حافظه ی شناختی، 11/6 درصد به تفکر واگرا و 23/8 درصد به تفکر ارزشیاب اختصاص دارد که نشانگر این است که شاخص خلاقیت محتوا بر اساس تفکر واگرا درسطح پایینی قرار دارد. همچنین پیشنهاداتی برای بهبود سطح کیفیت کتاب، آموزش حل مسئله و ایجاد تفکر خلاق وانتقادی داده شده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
هوش مصنوعی به عنوان ابزاری نوین در فرایند آموزش و یادگیری شیمی
صدیقه خرم بین - سیدنظام حسین نژاد
تاثیر روش های تدریس نوین برای یادگیری بهتر دانش آموزان
آمنه مهدی زاده - نعیمه اولیایی - ناهید مفیدی
خلاقیت نواوری در نظام های اموزشی
فهیمه ولی پور خلیلی - معصومه آقاجانی
آموزش مبحث سطح شیبدار به دانش آموزان پایه پنجم به شیوه کاوشگری
زهره سربندی فراهانی
آموزش ریاضی با مدل سازی
فاطمه احمدی راد - مریم یوسفی تبار فیروزجاه - مرضیه سادات حسن پور - فاطمه طالب پور آقاملکی
تاثیر برنامه ریزی درسی بازی محور بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی شهرستان قائمشهر از دیدگاه مربیان پیش دبستانی
ژاله سمیعی - ندا اسماعیلی
بررسی رابطه خودکارآمدی و خلاقیت در دانش آموزان دوره ی اول متوسطه شهرستان چالوس
بهناز شاه بیگی گیل کلایی - مهرزاد باروج کیا کلایی
بررسی علل افت تحصیلی در مدارس ایران
مهران ترابی رستمی - علیرضا ذبیحی - عارف علیزاده
بررسی تطبیقی تصاویراسطوره عناصراربعه درحدیقه الحقیقه سنایی ومثنوی مولوی
کلثوم جعفری - خدیجه خیردوست - مهدیه حیدری
چگونه توانستم مشکل ناخن جویدن دانش آموزم را کاهش دهم.
فرزانه کرمی - سیامک صادقی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0