0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
ساخت و اعتباریابی مقیاس آینده پژوهی مدیریت آموزشی با رویکرد رقابتی در آموزش عالی
نویسندگان :
فاطمه حسن پور
1
1- آموزش وپرورش
کلمات کلیدی :
آینده پژوهی، مدیریت آموزشی، پویایی رقابتی، دانشگاه های استان مازندران.
چکیده :
چکیده این مقاله ساخت و اعتباریابی مقیاس آینده پژوهی مدیریت آموزشی با رویکرد رقابتی بوده است. از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه ی جمع آوری اطلاعات آمیخته اکتشافی متوالی از نوع تدوین ابزار می باشد. بدین جهت در مرحله ی کیفی با استفاده از مصاحبه با صاحبنظران حوزه ی مدیریت آموزشی، ابزاری برای بررسی ویژگی های عناصر (هدف نهایی آینده پژوهی ، راهبردها، تقویت روحیه پژوهی و کارآفرینی، موانع رشد مدیریت آموزشی، اقدامات رقابتی، پیامدها، دوره های مناسب آینده پژوهی، شکافها و آینده ی مطلوب) براساس آینده پژوهی مدیریت آموزشی تهیه گردید. سپس در مرحله ی کمی، ابزار بر روی گروهی از آزمودنی ها اجرا و سپس ویژگی های روان سنجی آن مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری در مرحله کیفی، اساتید و صاحبنظران حوزه ی علوم تربیتی و مدیریت آموزشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی اساتید هیئتعلمی شاغل در استان مازندران تشکیل می دهد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقه ای بر حسب فرمول کوکران تعداد 300 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، بر اساس پرسشنامه محقق ساخته آینده پژوهی بوده است. به منظور روایی صوری پرسشنامه از نظرات خبرگان و صاحبنظران استفاده شده است و نیز پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شدو عدد 82/0 بدست آمد که بیانگر پایایی بالا و مورد قبول می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و بسته نرم افزاری SMART PLS و با روش تحلیل عاملی، معادله های ساختاری و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داده است عنصر «اهداف آینده پژوهی» با بار عاملی 700/0 دارای بیشترین مقدار در تعریف و ارزیابی مدیریت آموزشی میباشد و عناصر «تقویت روحیه آینده پژوهی»( 698 / .)؛ «شکافهای مدیریت آموزشی» (632/0)؛ و «دوره های آینده پژوهی» (637/0) به ترتیب دارای بیشترین ضریب بار عاملی در آینده پژوهی مدیریت آموزشی میباشند. با توجه به نتایج بدست آمده، میتوان گفت عناصر و گویهها انتخاب شده در سطح خطای 05/.0 معناداری هستند و به درستی جهت سنجش آینده پژوهی مدیریت آموزشی طراحی شدهاند. کلیدواژه ها: آینده پژوهی، مدیریت آموزشی، پویایی رقابتی، دانشگاه های استان مازندران.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
نقش فضای آموزشی در انگیزش تحصیلی دانش آموزان
شهربانو یوسفی - فاطمه فیروزی - احسان اله برومند - احسان فلسفی
بررسی نقش دانش آموزان در کاهش آلودگی منابع آبی در محیط زیست
درسا رجبی - نیایش تاجدارنژاد
تحلیل کارکردهای فناوری اطلاعات در رابطه با هوشمندسازی مدیریت آموزشی مدارس شهرستان ایلام
زینب داودی - محمد ایدی
بررسی رابطه ی بین استفاده از بازیهای رایانه ای با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی شهر گرگان
شبنم برزگر - علیرضا صالحی کارونیان
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری الکترونیکی با نقش میانجی مهارت اجتماعی مجازی
لیلا رضائی - فائزه فلاح
مدیریت سامانه های اطلاعاتی
علیرضا طاهرنژاد - سیمین امینی زارع - هادی یزدی
استفاده از فناوریهای نوین (مانند هوش مصنوعی) برای ارتقای فرایند تدریس و پژوهش
فائزه رفیعی - کمیل کوزهگر کالجی
نقش کارورزی معاون پرورشی در ارتقای مهارت های تربیتی و پرورشی دانش آموزان دبیرستانی:گامی به سوی تربیت موثر
مهدیه رمضانی - ساجده میرزاعلی زاده
آموزش و پرورش و جهانی شدن، ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ و راﻫﺒﺮدﻫﺎ
محمد اسماعیل نصرآبادی - فخرالسادت حلمی
بررسی تأثیر افزایش اعتماد به نفس بر کاهش کمرویی در دانش آموزان ابتدایی
اسرا کاویانی چراتی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0