0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بهبود روش تدریس زمین پویا
نویسندگان :
افسانه شکری امینجان
1
1- دانشگاه آزاد اردبیل
کلمات کلیدی :
درس پژوهی، فعالیتهای یاددهی – یادگیری، زلزله ، زمین پویا
چکیده :
درس پژوهی الگویی اثر بخش در خلق محیط جذاب برای یاددهی و یادگیری در مدرسه است که معلمان بدین طریق از تجارب آموزشی یکدیگر بهره می برند و به تولید دانش حرفه ای می پردازند. هدف از اجرای این درس پژوهی بهبود فرایند تدریس بحث زمین پویا ی کتاب علوم پایه ی ششم است. گروه درس پژوهی در دبستان دخترانه مطلعی واقع در شهرستان نمین، استان اردبیل در سال تحصیلی 98-97 تشکیل گردید .اعضای هشت نفره این گروه شامل مدیر و معاون مدرسه ، آموزگاران پایه دوره دوم ابتدایی منطقه شهرستان نمین که سابقه تدریس در تمامی پایه ها را دارند، می باشد. براساس تجارب آموزشی و اسناد موجود در ارزشیابی ازمبحث زمین پویا و نیز با استناد به خطرات و آسیب هایی که همه ساله در موقع وقوع زلزله گریبانگیر مردم و علی الخصوص کودکان بی گناه جامعه می شود عدم رعایت مباحث خوانده شده این درس در موقعیتهای عینی و به هنگام وقوع زلزله، یکی از معضلات و مشکلات یادگیری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی می باشد و اعضای گروه را برآن داشت تا موضوع درس پژوهی خود را موضوع زمین پویا (زلزله )انتخاب کنند. با توجه به عدم شبیه سازی رویدادهای درون زمین در هنگام زلزله، همواره دانش آموزان در فهم دقیق موضوع دچار مشکل می شدند. لذا اعضا سعی در آموزش زمین پویا با استفاده از شیوه های پرسش و پاسخ و مکاشفه ای و انجام دست ورزی توسط دانش آموزان شدند تا بتوانند به اهداف از پیش تعیین شده دست یابند. لازم به ذکر است مراحل تدریس توسط دو نفر از همکاران با اجرای متفاوت صورت پذیرفت. نمونه پژوهش شامل بیست و چهار نفر از دانش آموزان یک کلاس هستند که به دو گروه دوازده نفری تقسیم شدند دانش آموزان هر دو گروه از لحاظ هوش، جنس، سن و سواد اولیا همگن می باشند و برای هر گروه معلمی متفاوت بااستفاده از روش های نوین تدریس و با بهره گیری از ابزار و وسایل متنوع و استفاده از برد هوشمند و اجرای فعالیتها و آزمونهای طراحی شده به تدریس پرداختند .نتایج بررسیهای به عمل آمده من جمله آزمونهای عملکردی و ارزشیابی های کلاسی نشان دادند که دانش آموزان بخوبی مبحث زمین پویا را یاد گرفتند. نتایج به دست آمده از درس پژوهی به صورت بروشور تنظیم ونیز در کارگاه آموزشی منطقه ای ارائه گردید. نتایج این درس پژوهی می تواند در بهبود فرایند یاددهی – یادگیری دانش اموزان این مرز و بوم به کار رود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
مزایا و معایب آموزش مجازی
مهدی صادقی - یونس جان اردکانی
نقش انگیزش و هیجانات تحصیلی در مهارت خواندن دانشآموزان مقطع ابتدایی
خدیجه رضائی
واکاوی عوامل بروز تأخیرات پیمانکاران تأسیسات زیربنایی بخش فاضلاب جزیره کیش با متد AHP
وحید حسین زاده - مهدی علی اکبرنیا عمران
مقایسه دو پروتکل تمرینی تعادلی و مقاومتی بر کارایی عملکرد مچ پا در والیبالیست های غیرنخبه با بی ثباتی مزمن مچ پا
حمیدرضا قزلسفلو - آرمین حیدری - امیرمحمد حیدری
چالش های آموزش مجازی بر انگیزه یادگیری دانش آموزان
زهره فاطمی نژاد
تحکیم خانواده از نگاه اسلام
عفت گل محمدفرخانی
شیوه های نوین تدریس و تاثیر آن بر آموزش و یادگیری
سمیرا نیک طینت ایرج
شناخت نگرش دانش آموزان دختر مدارس غیر انتفاعی دوره ی ابتدایی گرگان به آسیب های اجتماعی با رویکرد آسیب شناسی و پیشگیرانه
حمیده زوار
بررسی نقش بازاریابی تجربی بر مشارکت تفریحی در ورزش در باشگاه های ورزشی استان آذربایجان شرقی
روح الله کرمی - بهمن ولی نژاد - سید یوسف حاجی اصغری
تحلیل طرح تحول و نوآوری آموزش در نظام سلامت ایران با رویکرد SWOT
حدیث اشرفی زاده - داریوش رخ افروز - سمیرا بیرانوند
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0