0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
نقش بازی در رشد مهارت های اجتماعی کودکان پيش دبستانی
نویسندگان :
فریبا سروری
1
زهره دوانلو
2
1- آموزش و پرورش
2- آموزش و پرورش
کلمات کلیدی :
بازی، نظریه پیاژه، نظریه بازی، مهارت های اجتماعی
چکیده :
روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت، دوره ی اول کودکی یا پیش دبستانی را دوره ای حساس و مهم در رشد کودک بشمار می آورند. پژوهش های اخیر نشان داده اند که اگر در این مرحله از رشد نسبت به کودک از نظر جسمی، روانی و تربیتی غفلت شود، در مراحل بعد تنها پنجاه درصد جبران می گردد و پنجاه درصد دیگر هرگز جبران نخواهد شد، این نیازمند آن مسئله خواهد بود که ويژگی های رشد جسمانی، حرکتی، شناختی و عاطفی کودکان را بشناسیم و در قالب یافته های موجود به آموزش و پرورش کودکان بپردازیم. یکی از محورهای اساسی در آموزش و پرورش پیش دبستانی تأکید بر بازی و فعالیت بوده است که بازی، محیط باز محرکی را برای رشد هوشی، کلامی، اجتماعی، عاطفی و جسمی کودکان فراهم می آورد. بازی تقویت کننده ی نیازهای فردی، توانایی ها و علایق کودک، و راهی طبیعی برای بیان عقاید و احساسات و نیز پژوهش و شناخت دنیای پیرامون کودک است. بازی های پیش دبستانی علاوه بر آنکه موجب پر کردن اوقات فراغت کودکان شده، به گونه ای سازنده و مفید باعث رشد مهارت های ذهنی، اجتماعی، شناختی، حرکتی، جسمانی و عاطفی کودکان شده است. ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﻈﺮﻳﺎﺕ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﻣﻠﯽ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎﺕ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻛﻮﺩﻛﯽ، ﺑﺎﺯی ﺍﺳﺖ. ﺑﺎﺯی ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻛﻮﺩﻙ ﺭﺷﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺭﺷﺪ ﻭ ﻧﻤﻮ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﻣﯽ ﺁﻳﺪ. ﺍﻧﺠﻤﻦ ﻣﻠﯽ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻛﻢ ﺳﻦ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻭﺳﻴﻊ ﺍﺯ ﭘﺮﻭژﻩ ﻫﺎ، ﺑﺎﺯی، ﻛﺎﻭﺵ، ﻛﺎﺭ ﮔﺮﻭﻫﯽ، ﻣﺮﺍﻛﺰ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮی ﻭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ(ﺍﺳﻼﻭﻳﻦ،ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﺪی؛ 1385). به طور کلی بازی تأثیر مثبتی بر روی کودکان پیش دبستانی در زمینه های مختلف دارد، لذا ﺩﺭ پژوهش حاضر با هدف بررسی نظریات پیرامون بازی و ﺗﺄﺛﻴﺮ آن ﺑﺮ ﺭﺷﺪ مهارت های اجتماعی کودکان ﭘﻴﺶ ﺩﺑﺴﺘﺎﻧﯽ بر اساس مطالعات کتابخانه ای تهیه و تدوین شده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اشکال هندسی درس ریاضی پایه دوم ابتدایی
جعفر نصیرناتری - مهدی جباری - زهره معمار صادق
رابطه هوش مصنوعی با یادگیری و آموزش
آرمین برادران قهفرخی - محمد حسین حیدریان دولت آبادی - رسول شریفی نجف آبادی
پیادهسازی آموزش الکترونیک در مراکز علمی آموزشی هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیاء
صدیقه تیرگر فاخری - سمیه بریمانی ورندی - مهدیه تیرگرفاخری - محمد غفاری مجلج
چگونه توانستم با برنامه فلسفه برای کودکان , تفکر انتقادی دانش آموزان را رشد دهم
علی ترابی زیارتگاهی - فریدون پریش
تحلیلی بر مهارتهای ارتباطی معلمان در آموزش
انسیه عالمی - فریبا طیبی مقدم
نقش مدیریت مدرسه محور در کارآمدی مدارس
محدثه باقری - زهرا اسبو چین
An Investigation into Iranian Intermediate EFL Students’ Reticence andPerceptions of Language Learning Climate
لیلی فتح اله زاده خانمیری
چگونه توانستیم که سطح نمرات امتحان نهایی فیزیک دانش آموزان خودرا بالاتر ببریم
شهناز شفیع - عاطفه عارفی
سلامت روان از منظر نهج البلاغه و راهکارهای دستیابی به آن
وحید بنیسی
رهیافت اقتصادی استراتژی اعتدالی در امنیت غذایی
رامین امینی زارع - سیمین امینی زارع
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0