0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تحلیل محتوای کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی بر اساس مهارت های کاوشگری
نویسندگان :
لیلا نجارکریمی
1
مصطفی صفری
2
1- آزاد اسلامی واحد چالوس
2- مازندران
کلمات کلیدی :
تحليل محتوا، مطالعات اجتماعی، مهارت های کاوشگری.
چکیده :
کتب درسی در برنامه ی درسی سیستم های متمرکز آموزشی از جمله نظام آموزشی کشورمان، یکی از مهمترین عناصر تأثیرگذار به شمار می آید. در بین کتب درسی نیز کتاب مطالعات اجتماعی با توجه به ماهیت موجود در مفاهیم آن که ارتباط تنگاتنگی با فرآیند اجتماعی کردن افراد دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از دغدغه های همیشگی و مهم در برنامه ی درسی مدارس ایجاد مهارت های اساسی در دانش آموزان می باشد. از این رو با الهام از این نکات و لزوم توجه هرچه بیشتر به این مقوله ها، این پژوهش به بررسی جایگاه و انواع مهارت های کاوشگری در محتوای درسی مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی می پردازد. روش تحقيق در اين پژوهش توصيفی از نوع تحليل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی در سال تحصیلی 1399-1398 بوده و واحد مطالعه فعالیت های موجود در دروس این کتاب ها میباشد. نتایج به دست آمده بر مبنای مهارت های کاوشگری نشان میدهد که در محتوای تمامی کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی به مؤلفه ی بررسی و کاوش بیشترین توجه و به مؤلفه ی خلاقیت کمترین توجه شده است که لزوم توجه مؤلفین به این امر و برقراری تعادل نسبی بين انواع مهارت های کاوشگری در محتوای درسی کتب مذکور احساس می شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
آموزش اهل بیت پیامبربه دانش آموزان پایه دوم ابتدایی
عباس دشتی - حمید ابراهیمی
چگونه توانستم دانش آموزان پایه دوم ابتدایی را به درس ریاضی علاقمند نمایم .
فاطمه زهرا تقی پور علی تپه
ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در بین دانش آموزان در جهت پیشبرد یادگیری هر چه بیشتر آنها
رضوانه عباسی - علیرضا صالحی
ارتقاءمهارت های دانش آموزان با استفاده از برنامه درسی مبتنی بر بازی های آموزشی
ماریا بدیعی
تاثیر آموزش معنادرمانی بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان در دوره بازگشایی مدارس پس از شیوع ویروس کووید ۱۹
فاطمه عشورنژاد
ﻳﺎﺩﮔﻴﺮی ﺗﺮکیبی؛ نقش و کارکرد در توسعه ی کیفیت ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﻳﺎﺩﺩﻫﻲ - ﻳﺎﺩﮔﻴﺮی
الهام حسنانی - امید اسلامی
شناسایی عوامل موثر بر خطرات پروژه های گردشگری ورزشی فعال
معصومه پلنگیان - فائزه شیرج کلاری - سهیلا نور تیلوری - معصومه بزرگی
مزایا و معایب آموزش آنلاین ریاضیات در طول همه گیری COVID-19
جواد توکلی دارگانی
ضرورت آموزش کارآفرینی برای ارتقای انگیزش دانشجویان
مهدی محمودی - شیما مرادی
نقش رفتار آوایی معلمان در توسعه رفتار شهروندی سازمانی (مورد مطالعه:مدارس متوسطه دوم سنندج)
محمدفائق محمدی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0