0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اثر بخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش علائم اختلال نافرمانی مقابله ای
نویسندگان :
نساء گلپایگانی
1
1- پردیس دکتر شریعتی ساری/ فرهنگیان
کلمات کلیدی :
اختلالات نافرمانی مقابلهای،تکنیکهای رفتار درمانی کودکان،دانش آموزان مقطع ابتدایی
چکیده :
لجبازی و نافرمانی کودکان یک مرحلهی اجتناب ناپذیر از رشد آنهاست. اختلال نافرمانی مقابلهای از شایع ترین اختلالات روانی است که با شیوع 2 تا 16 درصد در کودکان پیش دبستانی یا اوایل سن مدرسه، و در مرحله قبل از نوجوانی بروز میکند. اختلال نافرمانی مقابلهای اختلالی رفتاری در دوران کودکی که کودک مبتلا به آن رفتارهای متمرّدانه یا ناسازگار یا خصمانه در برابر منابع اقتدار نشان میدهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش علائم اختلال نافرمانی مقابله ای می باشد. این تحقیق آزمایشی ازنوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است و جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای مدرسه غیردولتی تربیت بهشهر که بر اساس صورت تصادفی 12نفر بعنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ODD می باشد ، پايايي پرسشنامه های نافرماني مقابله اي که از طريق آلفاي كرونباخ بررسی و مقدار آن (75/0)محاسبه گردیده است. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آمار توصیفی و با بهره گیری از نرم افزار Spss استفاده شده است .نتایج یافته های پژوهش نشان می دهد درمرحلۀپیش آزمون،میانگین وانحراف معیارعلائم اختلال لجبازی نافرمانی بهترتیب براي گروه آزمایش5.83و1.83 و گروه کنترل7 و1.26 و درمرحله پس آزمون میانگین وانحراف گروه آزمایش3.33و2.42 و گروه کنترل6.33و1.03است. هدف کلی این پژوهش، گردآوری اطلاعات در مورد بررسی میزان اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش علائم اختلال نافرمرمانی مقابلهای میباشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
Pointwise Lagrange Functors for a Composite, De Moivre–Hadamard, Positive Homeomorphism
Ghorban Ghasemi - Kamran Rahimi moghadam
بررسی کیفیت آموزش مبحث القای الکترومغناطیس با رویکرد تلفیقی STEM
فاطمه احمدی - منیره سادات آب یار - امیر جانقلی
نقش دانشگاه فرهنگیان در یاددهی و یادگیری دانشجو معلمان
سیما سیمیاری - مونا سالاری فرد
تأثیر بازیهای آموزشی بر انگیزش و یادگیری دانشآموزان در عصر دیجیتال
علیرضا سلطانی نظیر - مهدی مرادی - طاهره سام دلیری
آموزش و پژوهش در دانشگاه ها و مدارس
الهه سلمانی ملک کلایی
معنویت و دینداری درکودکان در حال رشد
فریبا محمدی - مریم شاهوند - صغرا شوریده
بررسی رابطه مولفه های امید به تحصیلی بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی ناحیه ۱ زاهدان
علی باقری فر - راضیه نخعی مقدم - حوا خطیبی راد - زهرا فخیره
اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر ابراز وجود دانش آموزان دوره دوم ابتدایی
فاطمه شریعت - علی شریعت
چگونه توانستم کندنویسی دانشآموزانم را بهبود ببخشم
طاهره محمد قلی پور رزکناری
تدریس ایران (مشکلات یادگیری دانش آموزان در شناخت صدا و حرف ایـ یـ ی ای ) فارسی اوّل دبستان
امیر بهرادفر - اکرم جوادی - علی بیدی - رسول جمالی باداشیانی - محمد حسن رشیک
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0