0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی منابع سواد اطلاعاتی برای پژوهشگران ایرانی
نویسندگان :
مجید شیرزاد
1
ایرج شیرزاد
2
راضیه بلباسی
3
1- دانشگاه پیام نور
2- آموزش و پرورش محمودآباد
3- آموزش و پرورش محمودآباد
کلمات کلیدی :
سواد اطلاعاتي، كتاب، پاياننامه، طرحهاي پژوهشي، همايشها، مقالهها.
چکیده :
مفهوم سواد از بیسوادی مطلق، یعنی وضعتی که فرد نمیتواند بخواند و بنویسد، آغاز میشود و تا سوادهای مختلفی که امروزه تعریف میشود، گسترش مییابد. سواد اطلاعاتی قابلیتی است که فرد را در دسترسی مفید و مؤثر به اطلاعات، ارزیابی انتقادی آن و استفاده دقیق و خلاق از اطلاعات به دست آمده به منظور رفع نیاز اطلاعاتی خویش، توانمند میسازد. هدف اين نوشتار، بررسي آثار فارسي موجود در اين حوزه از جمله كتاب، پاياننامه، طرحهاي پژوهشي، همايشها و مقالههايي است كه در حوزه سواد اطلاعاتي در ايران چاپ و منتشر شده و در پيشبرد اين حوزه مؤثر واقع شدهاند. در حيطة پژوهشهاي سواد اطلاعاتي، به طور عمده، بررسي وضعيت سواد اطلاعاتي افراد مورد توجه بوده است. نبود منابعي در حوزة سواد اطلاعاتي و كتابخانههاي عمومي، كاملاً آشكار و عمده توجه آثار اين حوزه معطوف به كتابخانههاي دانشگاهي است. رويكرد عملگرايي به سواد اطلاعاتي نسبت به مبناگرايي و جنبههاي زيربنايي مانند تفكر انتقادي و تحليلي و اهميت وافر مهارتهاي فناوري اطلاعات، نكتهاي است كه در اكثر منابع انتشار يافته در اين حوزه مشهود است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
خلاقیت و نوآوری در عرصه آموزش و پرورش
سمیه فردوسی - حمید فتح الهی
پیشبینی میزان مشارکت دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر مشهد در فعالیتهای ورزشی همگانی بر اساس عوامل شخصیتی (NEO)
رضا رجب زاده - محسن حلاجی - شیرین مهاجری نیاکی
بهینه سازی مسیریابی خودرو چندانباره با الگوریتم فراابتکاری نهنگ با توجه به قید ظرفیت
رضا بخشی لارمایی - حمید توکلایی - میثم محمدی
مروری بر ارتباط رسانه و توسعه تربیت بدنی
مهنوش سالاری
تبیین مولفه های اخلاق حرفه ای واشتیاق شغلی معلمان
پروانه مهرجو - ابوالفضل زلفی
مروری بر رویکرد آموزش ترکیبی: ارتقاء آموزش و یادگیری حضوری از طریق آموزش الکترونیک
فاطمه علی پور زاغمرزی
بررسی رابطه سبکهای هویت و سرمایه روانشناختی معلمان با اضطراب در دانشآموزان مدارس شهرستان شیروان
رقیه علیمردانی - کلثومه فهیم - بتول فهیمیده - محمد عباسی
بررسی راهبرد آموزشی مغز محور، بر مبنای الگوی برنامه ریزی درسی اَکِر
منا ملکی - فاطمه رفیعی پور - زهرا نبئی
نقش آموزش و پرورش در شکلگیری جامعه مطلوب
امیر صوفی نیا - محسن رحیم بیگی - زهره حسین نژاد
بررسی وضعیت تحصیلی و عاطفی دانش آموزان دیر آموز
آتنا آغاسی - فاطمه صفری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0