0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
مروری بر رویکرد آموزش ترکیبی: ارتقاء آموزش و یادگیری حضوری از طریق آموزش الکترونیک
نویسندگان :
فاطمه علی پور زاغمرزی
1
1- دانشگاه پیام نور ساری
کلمات کلیدی :
آموزش مجازی،آموزش ترکیبی،آموزش حضوری
چکیده :
مقدمه: عصر حاضر آموزشهای الکترونیکی درحال جایگزینی با شیوه های سنتی است. از طرفی تحقیقات نشان داده که آموزشهای الکترونیکی نیز دارای محدودیتهای خاص خود هستند و نمیتوانند کاملا جایگزین آموزش سنتی شوند. بنابراین باوجود مزایا و معایب هر دو، متخصصان امور آموزشی سعی میکنند، روشهای مختلف را باهم ترکیب کنند و معتقدند که آموزش ترکیبی، یک رهیافت اثربخش برای حل این مشکلات است. هدف مقاله حاضر معرفی رهیافت آموزش مجازی و ترکیبی و بررسی میزان اثربخشی آن در فرآیند آموزش و یادگیری بود. روش اجرا: این تحقیق از نوع مطالعه مروری تشریحی و کتابخانه ای است. جهت گردآوری اطلاعات متناسب با هدف پژوهش، از موتورهای جستجوگر و پایگاه داده های معتبر از جمله ,Magiran ISSN, Scientific Research, ScienceDirect, Google Scholar و مطالعات کتابخانهای و جستجو درکتابها، پایاننامه ها و مقالات علمی منتشره، با کلیدواژه های آموزش ترکیبی، آموزش الکترونیکی، آموزش تلفیقی و کیفیت اموزش و معادل انگلیسی آنها استفاده شده است، که در طی این فرآیند 87 منبع مرتبط با موضوع آموزش ترکیبی و مفاهیم مرتبط با آن، در بازه زمانی 2003تا 2023 یافت شد ولی بنا به همپوشی منابع با یکدیگر از 23 منبع استفاده گردید. یافته ها: رویکرد آموزش ترکیبی با داشتن مزیتهای هر دو ویکرد آموزش (سنتی و الکترونیکی) یک روش موثر برای افزایش اثربخشی آموزش ، سهولت دسترسی به مواد آموزشی و افزایش اثربخشی هزینه ها میباشد. همچنین، با ارائه فرصت های متنوع برای یادگیری، می توان به درک و توجه مناسب به تفاوت فردی فراگیران دست یافت. این امر لازم است زیرا همه افراد به یک روش یاد نمی گیرند و بنابراین استفاده از روش های متنوع در اموزش ضروری میباشد. در عین حا این ارتقای جذابیت اموزش را نیز به ارمغان می اورد. به دلیل ارایه فرصتهای مختلف به منظور یادگیری، موجب آن میشود که درکنار افزایش جذابیت آموزش، به تفاوتهای فردی فراگیران نیز به طور مناسبی توجه شود، زیرا همه افراد به یک شیوه یاد نمی گیرند و به همین دلیل استفاده از روشهای مختلف برای آموزش ضروری به نظر میرسد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه، استفاده از روش ترکیی در اموزش به اساتید، امکان گسترش و بهبود آموزش و یادگیری را با ارائه آزادی عمل بیشتر در استفاده از محیطهای آموزش فراهم می کند. بنابراین توصیه می شود که اساتید و معلمان در اموزش خود از این روش استفاده نمایند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر میزان خلاقیت کارکنان مدارس ششتمد
امیرحسین کیذوری - سیده زینب هاشمی - اعظم صالح آبادی
بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهر سنندج
سیامک صادقی - داود غلامی - محسن عبدالملکی
مدل مفهومی برنامه ریزی فضایی شهری با تاکید بر مفهوم شهر حساس به آب
عارفه اسلامی - محمدرضا حق جو
بار شناختی و ابزارهای نوین آموزشی
هادی کازرونی شامیری - علی اکبر کریم پور
رابطه بهزیستی معنوی و حمایت اجتماعی درک شده با رضایتمندی زناشوئی زوجین با حداقل 5 سال زندگی مشترک
فاطمه رضایی - شعبانعلی باقریان - محمدجواد رنجبر
آسیبشناسی شبکه اجتماعی آموزش دانشآموزان (شاد)
بشری مطلق مهاوی - خلیل زندی
جایگاه مدیریت استعداد در آموزش و پرورش
رضا براری - قاسم همراهی - علی جمشیدپور
مروری براصول وراهکارهای پیشگیری ازآسیبهای اجتماعی ورفتارهای پرخطردردانشآموزان
ربابه خدادادی
مزایا و معایب آموزش آنلاین ریاضیات در طول همه گیری COVID-19
جواد توکلی دارگانی
تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی بر اساس مؤلفه های سواد مالی و اقتصادی
حسین عباسی - محمد جواد اسلامپور - مهدیه اجدادی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0