0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تاثیر اجرای درس پژوهی در رشد صلاحیت های حرفه ای معلمان
نویسندگان :
فریبا سروری
1
زهره دوانلو
2
1- دانشگاه آزاد ساری
2- آزاد ساری
کلمات کلیدی :
درس پژوهی،صلاحیت های حرفه ای معلمان،روش های تدریس،آموزش و پژوهش
چکیده :
تدریس به عنوان مهم ترین و پیچیده ترین فعالیت آموزشی از دیرباز مورد توجه پژوهشگران علوم تربیتی قرار داشته است. به همین ترتیب نیز تاکنون با هدف شناسایی مؤلفه های یک تدریس خوب و اثربخش، پژوهش های فراوانی به مرحله اجرا درآمده است. در این بین نقش درس پژوهی نیز به عنوان یک راهبرد برتر در توسعه حرفه ای معلمان و یادگیری دانش آموزان توسط همین پژوهش، شناسایی و معرفی گردید. در این رویکرد معلمان با بهره گیری از خرد جمعی، موانع پیش روی تدریس و یادگیری را مورد تحلیل قرارداده، راه هایی را برای مواجه با آن ها شناسایی و مورد استفاده قرار می دهند و با یکدیگر در تدوین طرح درس، اجرا و مشاهده نتایج آن مشارکت و همکاری می کنند. آن ها در این مسیر با گردآوری اطلاعات از نحوه ی یادگیری دانشآموزان، به صورت گروهی برای اصلاح روشهای تدریس خود تلاش می کنند. هدف نگارنده از ارائه ی مقاله حاضر بررسی تاثیر درس پژوهی در ارتقا و رشد صلاحیت های حرفه ای معلمان می باشد. روش این پژوهش، کیفی از نوع مروری، کتابخانه ای و به شیوه توصیفی، تحلیلی و استنتاجی می باشد. یافتههای پژوهش شامل مباحث و مؤلفههایی است که بهخوبی پاسخگوی سوال پژوهش میباشد که درس پژوهی فرصت های مناسبی برای رشد و ارتقا مهارت ها و صلاحیت های معلمان را فراهم می کند. نتایج حاصل از پژوهش حاضر که با بررسی کتابها، مقالات و پایان نامه ها در زمینه درس پژوهی و اثرات آن بر رشد حرفه ای معلمان انجام شد نشان می دهد که اجرای فرایند درس پژوهی در مدارس، با توسعه درک و یادگیری معلمان و ارتقا صلاحیت های حرفه ای آنان از روش های مؤثر تدریس، زمینه را برای نیل به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان فراهم می-سازد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
ترکیب درمان شناختی رفتاری فردی و خانواده درمانی مبتنی بر واقعیت درمانی و اثربخشی آن بر سوء مصرف مواد مخدر: یک مطالعه اقدام پژوهی
مهدی شمالی احمدابادی - عاطفه برخورداری احمدآبادی
روایتی از بهبود مهارت نوشتاری دانش آموزان پایه ی چهارم با استفاده از روش خلاق
مریم اخگر - محمدباقر فرقانی اوزرودی
بررسی مهم ترین چالشهای نظام آموزش عالی در کشور ایران (مطالعه موردی دانشگاههای شهرستان سوادکوه، قائم شهر، بابل، ساری)
الهام عبداللهی - آزاده عبداللهی - سکینه مهدوی
پیش بینی تعلقخاطر به مدرسه و توانمندسازی شغلی با انگیزش کاری در دبیران تربیتبدنی شهر بیرجند
عباسعلی قیطاسی - محمدرضا سمعیان - علیرضا چاجی
شیوه های جدید تدریس کتابهای درسی و چالش های آن
مهدیس شاهینی
نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشی مدارس ابتدایی
فرشته چاری سرستی - نرگس گرائلی شیخ
عوامل ایجاد استرس شغلی درصلاحیت حرفه ای معلمان مدارس
محمد بخش درخشیده - عبدالرحیم تیرنگ - عبداله ارجمند نژاد - سلمان عارف نیــا - مسلم درایــی شـه بابکــی
آموزش مجازی در مدارس و ارائه خدمات کتابخانه: مزایا، معایب و تکنیک ها
معصومه باقری - بهناز علویان عمرانی
تاثیر کیفیت خدمات بر نوآوری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران
حمیدرضا گوهررستمی - ابوالفضل آریج
پیش بینی عزت نفس بر اساس شفقت به خود و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان نوجوان
اعظم دادور - فائزه قانع اردکانی - حدیثه کارگر شوروکی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0