0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
مطالعه و مروری بر ساختار کلاس درس معکوس و شناختی بر تاثیر آن در یادگیری دانش آموزان
نویسندگان :
فاطمه وحدانی
1
خاطره زمین پیما
2
سیده مهدیه وهابی
3
رضا رحیمی
4
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن،
3- دانشگاه فرهنگیان، مرکز بیت الهدی آمل،
4- دانشگاه فرهنگیان، مرکز دکتر شریعتی، ساری،
کلمات کلیدی :
یادگیری دانش آموزان،یادگیری معکوس،یادگیری فعال،ارزیابی،آموزش
چکیده :
یادگیری معکوس (flipped Learning) یک نوع رویکرد در یادگیری است که چند سالی است در جهان مطرح گشته است و نقطۀ مقابل شیوههای آموزش مستقیم یا سنتی است. در شیوه سنتی، آموزش در کلاس مدرسه و با محوریت معلم انجام میشود و دانشآموز تکالیفی را در منزل به صورت فردی انجام میدهد. اما در یادگیری معکوس این روند وارونه گشته است یعنی آموزش با بهرهگیری از محتوای آموزشی آماده شده توسط معلم به صورت ویدئو یا سایر رسانههای آموزشی در خانه و نیز شیوههای دیگری که در ادامه تضیح خواهم داد، صورت میگیرد و زمان کلاس برای انجام فعالیتهای تعاملی و تکالیف به صورت فردی و یا گروهی صرف میشود. در واقع این روش با جابجایی در زمان آموزش و نیز انتقال آموزش از فضای گروهی به فضای فردی، شکل میگیرد. این مقاله به معرفی یادگیری معکوس، یعنی یک روش آموزشی دانشآموز-محور میپردازد که در آن تدریس از طریق محیط آنلاین انجام میشود و زمان کلاس، صَرف انجام تمرین در آموزش حاصل از روش فعال یادگیری میگردد. پس از بحث در مورد تعاریف و پیشینه روش یادگیری معکوس، این مقاله به معرفی هشت اصل در حوزه روش یادگیری معکوس میپردازد و دستورالعملهایی را در زمینه انتخاب موضوعات و دورههای کلاسی برای روش معکوس، مطرح میکند. مزایا و معایب بلقوه روش یادگیری معکوس مورد بحث قرار میگیرد، مزیت اصلی این روش، وجود پتانسیلی برای تدریس طیف گستردهای از اهداف یادگیری است که امکان تدریس آن بشکل موثر، از طریق روش تدریس استاد-محور وجود نخواهد داشت.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی حق اشتغال زنان با رویکرد نظریه سقف شیشه ای
هستی طالبی
بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و اضطراب کرونا در دانش آموزان متوسطه اول شهر بابل
آتنا باقرزاده شش پل - فریبا فرحیان رودی - مریم دولت یاری
مقایسه میزان تاثیر استفاده از فن آوری نوین آموزشی در تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی با روش های دیگر
ابراهیم خطیری - آتنا فرهادیان
واکاوی و تبیین جایگاه علم عدد در جهان هستی از منظر و آراء اخوان الصفاء
رمضان مهدوی آزادبنی - امیر شیخی
مقایسه گرایش به اعتیاد دانشآموزان دبیرستان های امام خمینی و ستایش شهر زاهدان
مهرداد جهاندیده - پرهام رزگی
بررسی روش تدریس ایفای نقش در تدریس درس انسان و محیط زیست
شبنم محمودی - الناز خلیلی
اعمال روز جمعه
مهسا قهاری - فهیمه حیدری - محمد غمخواری
بررسی تاثیر ابزارهای هوشمند در ارتقاء صلاحیت حرفه ای معلمان ریاضی
مرتضی گرزین نژاد
چالش های آموزش الکترونیکی در روند آموزش عالی
مهین اسداله پور - بهمن خسروی پور - منتهی بوعذار
بررسی مولفه های موثر حمایت و رفاه سازمانی کارکنان بر میزان تعادل کار و زندگی
حمیدرضا رضوی - سعید امامقلی زاده - سیدعبدالله حسینی کبریا - علی کریم نژاد
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0