0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اهمیت آموزش سواد رسانه ای و نقش آن در نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش
نویسندگان :
رضا مردانی قهفرخی
1
مینا مردانی قهفرخی
2
1- فرهنگیان شهید باهنر اصفهان
2- غیر انتفاعی شیخ بهایی
کلمات کلیدی :
سواد رسانه ای، تعلیم و تربیت ، آموزش و پرورش، دانش آموزان ، آموزگاران
چکیده :
در حال حاضر اضافه بر تربیت شهروندي براي مردم یک کشور، نیاز آموزش شهروندان براي زیستن در جامعه به صورت یک نیاز تربیتی درآمده است. آموزش سواد رسانه اي به شهروندان در دنیای ارتباطات،یکی از ضروریات زندگی مدرن است که به تمامی جوانب اساسی جامعه مرتبط می گردد ازجمله اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و... وبه دست آوردن اطلاعاتی جامع درباره ی سواد رسانه ای می تواند شرایط بهتر زندگی را برای جهانیان فراهم آورد. حال جای بسی تامل است که آموزش سواد رسانه ای از چه زمانی باید شروع شود؟مسلما هرچه آموزش از سنین ابتدایی انجام شود بازدهی بیشتری خواهد داشت به همین دلیل مهمترین ارگان برای شروع این آماده سازی آموزش و پرورش است و تعلیم این مهم به آموزگاران و دانش آموزان لازمه ی کار است. دانش آموزان و به دنبال آن خانواده های آنان با دریافت مفاهیم مربوط به سواد رسانه ای توانایی مقابله با تحریف ها و تهاجمات فرهنگی را خواهند داشت.در این مقاله نخست به بیان تحلیل مفهوم سواد رسانه اي و ابعاد مختلف آن از نظر برخی نظریه پردازان در حوزه ارتباطات پرداخته شده است. سپس به چگونگی فرایند آموزش سواد رسانه اي و مسیر تغییرات آن در جهان اشاره شده است.گفتنی است که در این مقاله نگاهی گذرا به نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش می اندازیم و نقش سواد رسانه ای را در حوزه ی تعلیم وتربیت بیان می کنیم.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی تاثیر روش آموزش گیم فیکیشن بر بهبود عملکرد منابع انسانی
آرمین کاکایی نژاد - مرضیه قاسمی - مهران سهامی - بهروز کریمی
تحلیل محتوایی کتابهای درسی جامعه شناسی پایه دهم تا دوازدهم انسانی دوره متوسطه دوم و میزان انطباق آن ها با شایستگی های پایه سند برنامه درسی ملی
شهلا سلطانی
روشهای نوین آموزش و پژوهش
سکینه شمس - نسرین فرهودی نیا - حمیرا منصور سمایی
عوامل موثر در یک مطالعه اثربخش دانش آموزی
محمد کبودتبار فیروزجائی - منصوره براری چهره - زینب فتاحی فر
مروری بر تحقیقات حوزهی تکنولوژیهای نوین آموزشی و فاوا و تاثیرات آن بر فرایند یاددهی و یادگیری
جواد رستمی
تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه نهم دوره اول متوسطه براساس تکنیک ویلیام رومی
سیما سیمیاری - بهرام خلیلی مسکوپایی
تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم دوره ابتدایی براساس مؤلفه های اقتصادی
محمدمهدی نامی - ناصر کمالپور
بررسی تاثیر توسعه متوازن رشته ها درافزایش و بهبود کیفیت آموزشی در دوره متوسطه
معصومه کدخدایی - عفت شیخی
بررسی وتحلیـــل مفهوم معنای زندگی در حدیقه الحقیقه سنایی
سمیه مصطفوی - زهرا علی پور - محبوبه نصیری - معصومه نصیری - فاطمه محمدی ششکل
تبيين چالشهاي بينالمللي كردن برنامههاي درسي در آموزش عالي ايران
شهرزاد سرخوش - پروانه کهریزی - بتول فقیه آرام
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0