0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
مقایسه فلسفه تربیتی ماریا مونته سوری و توران میر هادی
نویسندگان :
نرگس زحل
1
ولی شکری
2
1- دانشگاه الزهرا(س)
2- دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب
کلمات کلیدی :
مقایسه تطبیقی، فلسفه تربیتی ،آرای و برنامه تربیتی ،ماریا مونته سوری، توران میر هادی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه فلسفه تربیتی ماریا مونته سوری و توران میر هادی با رویکردی کیفی به روش مقایسه تطبیقی صورت گرفته است. بدین منظور ابتدا اسناد و منابع اطلاعاتی موجود در آراء و دیدگاه های این دو صاحب نظر و برنامه تربیتی آن ها با در نظر گرفتن مولفه های اهداف، مبانی، اصول و روش های تربیتی مطالعه و استخراج شد. آنگاه شباهت ها و تفاوت های موجود در اهداف، مبانی، اصول و روش های تربیتی ماریا مونته سوری و توران میرهادی شناسایی و تبیین شد. در ادامه فلسفه های موجود و فلسفه حاکم بر آراء و برنامه تربیتی ماریا مونته سوری و توران میر هادی شناسایی و تبیین گردید. در آخر وجوه شباهت و تفاوت در فلسفه تربیتی موجود و فلسفه حاکم در برنامه تربیتی ماریا مونته سوری و توران میرهادی مطابقت داده شد. یافته ها نشان داد گرچه ماریا مونته سوری و توران میر هادی در اهداف، مبانی، اصول تربیتی شان به ظاهر با عناوین مشابه سر و کار دارند، اما در آراء و عملکرد تربیتی شان دارای تفاوت های اساسی هستند. بیشترین تفاوت ها در عملکرد و روش های تربیتی این دو صاحب نظر دیده شده است. در بررسی فلسفه تربیتی موجود و فلسفه حاکم در آراء و برنامه تربیتی ماریا مونته سوری، وجود فلسفه های طبیعت گرایی، عملگرایی و انسان گرایی محرز شد و فلسفه تربیتی طبیعت گرایی به عنوان فلسفه حاکم شناسایی شد. همچنین با جستجودر آراء و برنامه تربیتی توران میر هادی فلسفه های طبیعت گرایی، عملگرایی، ملی گرایی قومی، محافظه کاری و اگزیستانسیالیسم به عنوان فلسفه های موجود شناسایی شد و فلسفه ای آمیخته با طبیعت گرایی و عمل گرایی همراه با چاشنی هایی از آموزه های ایرانی – اسلامی به عنوان فلسفه تربیتی حاکم بر آراء و برنامه های تربیتی توران میر هادی شناسایی گردید .
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی نقش فرم والدسنجی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی
مریم منصورسمائی - حمیدرضا امیری آبدبوچالی
بررسی تأثیر نرم افزار های آموزشی بر یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه شهرستان میاندورود
علی گل افشانی - سمانه بهرامی
تاثیر سرمایه های اجتماعی و فکری بر بهبود نرخ تولید در شرکت های تولیدی استان مازندران
علی بابایی کارنامی - سید علی نبوی - علی ثریایی
روش های آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان در مدارس دوره ابتدایی
زهرا غفاری آبی سفلی
روش های نوین تدریس ریاضیات
علیرضا سلطانی نظیر - زهرا زمان چنسی - مهدی مرادی
مروری بر محتوای کتب درسی مطالعات اجتماعی متوسطه اول
سیمین امینی زارع - هستی طالبی
بررسی کتب علوم و فارسی اول تا سوم ابتدایی با تاکید بر محورهای آموزش محیط زیست با استفاده از مدل ویسکانسین
سمیه بیگدلی
تجارت الکترونیک
مه لقا قربانی - هدیه خواجه حسینی
تدریس موثر با استفاده از داستانی کردن دروس ریاضیات
امیرمحمد مومنی کوهستانی - یاسمن نژادحسینیان
چگونه توانستم سر درد دانش آموزم (علی )را با مدل جدول تناقضات هنگام پرخاشگری در کلاس کاهش دهم
محمدرضا اسماعیل پور - زهرا دارایی - حامد نوراللهی - سید محمد ساداتی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0