0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
رابطه بین ویژگی های شخصیتی (درون گرایی- برون گرایی) و منبع کنترل با مهارت های مقابله ای در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان بابل
نویسندگان :
سمیرا برزگر
1
لیلا عرب واحددهکردی
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
کلمات کلیدی :
ویژگی های شخصیتی، درون گرایی، برون گرایی، منبع کنترل، مهارت های مقابله ای
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، رابطه بین ویژگی های شخصیتی (درون گرایی- برون گرایی) و منبع کنترل با مهارت های مقابله ای در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان بابل بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن را، کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان بابل به تعداد 3379 نفر تشکیل می دهند که براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 346 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای براساس جنسیت به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوري داده ها از پرسش نامه شخصيتي آيزنک (1965) با 57 سوال، پرسش نامه منبع کنترل راتر (1966) با 29 سوال و پرسش نامه مهارت های مقابله ای لازاروس و فولکمن (1988) با 66 سوال استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها به تایید رسید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ بین ویژگی شخصیتی درون گرایی و منبع کنترل با مهارت مقابله ای هیجان مدار رابطه مثبت و معنادار ولی بین ویژگی شخصیتی برون گرایی با مهارت مقابله ای هیجان مدار رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین ویژگی شخصیتی برون گرایی با مهارت مقابله ای مساله مدار رابطه مثبت و معنادار ولی بین منبع کنترل با مهارت مقابله-ای مساله مدار رابطه منفی و معنادار وجود دارد ولی بین ویژگی شخصیتی درون گرایی با مهارت مقابله ای مساله مدار ارتباط معناداری وجود ندارد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
چگونه توانستم یادگیری دانش آموزان دهم رشته ریاضی فیزیک را در مبحث دایره مثلثاتی بهبود ببخشم؟
نگین صادقی - علی توسلی
روش ها و شیوه های تمرین، تدریس و آموزش تربیت بدنی در دوره ابتدایی
فهیمه رضائی - غلامحسین رمضانی - احمد فقیه عبدالهی
بررسی نقش عوامل اثرگذار بر ارتقای توانمندی و توسعه حرفهای معلمان شهر اصفهان
مریم سپیانی - ناهید عقلی
آسیب شناسی برنامه درسی دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان شهر مشهد بر اساس مدل اکر
سید جواد جعفری زاوه
بررسی تاثیر کاریزماتیک بودن معلم بر یادگیری ریاضیات
فاطمه احمدی راد
تاثیرآزمون بروس بر مقادیر CPK-MB قلبی در قبل و پس از مکمل گیری تائورین در بیماران نارسائی قلبی
فاطمه توانا
چگونه توانستم با تشکیل کلاس تقویتی، نمرات درس ریاضی دانش آموزانم را افزایش دهم؟
فروزنده نوروزی - جواد نوروزی
بررسی اثربخشی تدریس به روش مغز محور بر میزان تفکر انتقادی در دانش آموزان
بهمن سعیدی پور - ندا خداداده
بررسی علل عدم همکاری دانش آموزان در فضای مجازی(دبیرستان دخترانه ادب، شهرستان اسلامشهر)
سوگند ربیع پور
نظریه های خود مراقبتی و ارتقای سلامت در راستای خودکارآمدی دانش آموزان دوره ابتدایی (7 تا 12 سال)
پردیس حیدری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0