0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی اثربخشی تدریس به روش مغز محور بر میزان تفکر انتقادی در دانش آموزان
نویسندگان :
بهمن سعیدی پور
1
ندا خداداده
2
1- پیام نور
2- دانشگاه آزاد اسلامی
کلمات کلیدی :
یادگیری مغز محور، تفکر انتقادی، علوم تجربی ،مدارس کارآفرین، دانش آموزان.
چکیده :
پرورش مهارت هاي فكري هميشه مسئله پيچيده اي در آموزش بوده و امروزه خصوصا در مدارس کارآفرین حالت جدی تری به خود گرفته است. زيرا روش هاي متداول آموزشي از جمله سخنرانی كه به عنوان روش غالب در نظام آموزش عالي به كار مي رود، سبب گسترش سبك انفعالي مي شود كه مطابق آن تفكر انتقادي به معناي واقعي ناديده گرفته مي شود. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی تأثیرالگوی یادگیری مغز محور در درس علوم تجربی بر میزان تفکر انتقادی در مدارس کارآفرین صورت پذیرفت. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول به تعداد 314 نفر بود که در سال تحصیلی 1396 در منطقه بیستون مشغول به تحصیل بودند.نمونه آماری شامل دو کلاس 25 نفره از دانش آموزان دختر پایه هفتم دوره متوسطه اول صدیقه کبری(س) و سمیه منطقه بیستون که از بین تمام مدارس متوسطه اول دخترانه منطقه که شامل 18 آموزشگاه بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشها و تکنیکهای آمار توصیفی و استنباطی مختلف از جمله روشهای آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل در قالب آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که کاربرد الگوی یادگیری مغزمحور بر میزان تفکر انتقادی در دانش آموزان مورد مطالعه مورد تأیید قرار گرفت .یافتههای پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون، تفاوت معنی دار یافت شد(p=0.001). همچنین بین گروه ها در تفکر انتقادی در کل خرده مقیاس های تفکر انتقادی تفاوت معنی دار یافت شد(p<0/05).
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تحلیل ورزش جانبازان استان مازندران به روش SWOT با تأکید بر فناوری اطلاعات و ارتباطات
ارشد رحیمی گلوگاهی
بررسی تجربه زیسته نومعلمان در خصوص انطباق آموزش های دانشگاه فرهنگیان با واقعیت های مدرسه ای
مسعود اسلامی کلیجی - بهزاد خلیلی دیز آبادی - طلعت اسدپور - محدثه رنجبر کلاگری - سید معصومه موسوی کشکا
تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه اول مقطع ابتدایی بر اساس میزان توجه به ابعاد هویتی
عارف علیزاده - علیرضا ذبیحی کلکناری
بررسی تاثیر برنامه های آموزشی مدیریت کلاس بر تعاملات دانش آموزان و ارتقا انضباط تحصیلی دانش آموزان ابتدایی
سارا قلی پور - فاطمه قلی پور - خیرالله قابلی
چشم اندازی به برخی ازروش های تا مین امنیت در دریانوردی
عرشیا اکبرزاده نیاکی
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه پست مدرنیسم هنری ژیرو
امیر فیاض - عادل شمشیریان - مهشید فیاض - رویا رجب زاده - صبا قربانیان فرد
جایگاه نماد های هویت ملی در کتاب های درسی جغرافیا دوره متوسطه دوم رشته علوم انسانی
مریم ابراهیمی
یکپارچهسازی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش: فرصتها و چالشها
مائده سلیمانی - عاطفه آهنگری - رضا یحیوی - محمود سینا - علی فردوسی راد
تأثیر شغل والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی ناحیه 1 شهر زاهدان در دوره کرونا
فاطمه عیسی زایی
بررسی اثربخشی آموزش مستقیم بر عملکرد و کلاس معکوس بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان پایه اول
شایسته پوراکبر فیروز - زینت علی کلاری - کبری مهدیزاده
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0