0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
چگونه توانستم با استفاده از روش های تدریس فعال و ایجاد موقعیت های یادگیری کاربردی،میزانِ علاقه،انگیزه و پیشرفت دانش آموزان پایه چهارم را در درس ریاضی بهبود ببخشم ؟
نویسندگان :
رضا خیری
1
1- آموزش و پرورش ایلام
کلمات کلیدی :
ریاضی،انگیزه،تدریس فعال،علاقه دانش آموزان
چکیده :
اقدام پژوهی حاضر با عنوان « چگونه توانستم با استفاده از روش های تدریس فعال و ایجاد موقعیت های یادگیری کاربردی،میزان علاقه ،انگیزه و پیشرفت دانش آموزان پایه چهارم را در درس ریاضی بهبود ببخشم ؟» با نمونه آماری 16 دانش آموز، در دبستان شهید خسرو اولاد ،آموزش و پرورش شهرستان دره شهر از استان ایلام در سال تحصیلی 1401-1400 انجام گرفته است . هدف اصلی از این اقدام پژوهی استفاده از روش های تدریس فعال جهت ایجاد انگیزه و علاقه دانش آموزان در درس ریاضی وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان در این درس بوده است. بعد از مشاهده رفتار دانش آموزان مبنی بر بی توجهی ،احساس خستگی و بی حوصلگی نسبت به درس ریاضی و همینطور انجام ندادن تکالیف،عدم اعتماد بنفس و گرفتن نمره ضعیف در آزمون آبان ماه دانش آموزان و همینطور احساس اضطراب و استرس دانش آموزان در این آزمون باعث شد که بااستفاده از جمع آوری اطلاعاتی که از رفتار خود دانش آموزان، مصاحبه با والدین ،بررسی روش های تدریس،بررسی محیط و فضای آموزشی و وضعیت درسی دانش آموزان داشتیم ،ریشه مشکل را بررسی کردیم؛و برای حل این مشکل از راه حل های گوناگونی استفاده کردیم؛ که ازجمله این راه حل ها عبارت اند از :استفاده از روش های فعال تدریس، آماده بودن برای تدریس و استفاده از طرح درس ،توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان، ،ایجاد انگیزه برای یادگیری درس ریاضی و ایجاد ارتباط بین ریاضی و زندگی روزمره دانش آموزان.پس تایید این راهکار ها توسط سایر همکاران و مدیر مدرسه و اجرای این راهکار ها،نتایج نشان داد که نمرات «خیلی خوب» و« خوب» دانش آموزان در نوبت دوم ،نه تنها نسبت به اوایل سال تحصیلی بلکه نسبت به آزمون نوبت اول پیشرفت داشته و همینطور علاقه دانش آموزان نسبت به درس ریاضی بیشتر شده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی کارکردهای فناوری اطلاعات در نظام آموزشی
سید هادی رضائی نیکو
بررسی تاثیر آموزه های دینی بر رضایت از زندگی و پیشگیری از طلاق در زوجین
نسرین جهانگیری مغانلو - خدیجه کرد
بررسی میزان تحقق اهداف برنامه شاد ادارات آموزش وپرورش منطقه بندپی شرقی وغربی شهرستان بابل 1400-1399
فهیمه قلی پور گودرزی
بررسی عوامل خانوادگی در افت تحصیلی دانش آموزان
محبوبه نجارپور کجور
بررسی ویژگیهای چندرسانهای درس ریاضی ابتدایی با رویکرد بارشناختی بیرونی
سمیه بلوچی - عبدالصمد رئیسی
تاثیر موفقیت تحصیلی در ارتباط اجتماعی
شیما حسنی - آزاده پورزال
روش های بازی در آموزش دانش آموزان و مزایا و معایب آن
سیده معصومه حسینی فیروز
بررسی تاثیر توانمندسازی روانشناختی بر رضایت شغلی معلمان (مطالعه موردی معلمان ناحیه ی ۱ زاهدان)
زهرا ابراهیمی شاهرودی - نازنین زهرا دهانی - سمیه خمر نژاد - مژگان شادوند
چگونگی مدیریت مدرسه با روش مدیریت جامع مدرسه
ملیحه صادقی - ابراهیم صادقی
بررسی تاثیر مولفه های هوش بر بهبود انگیزه دانش آموزان ابتدایی کرمان
مجید خراسانی ن›اد - محمد دارباز
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0