0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
دگرگونی های معنی واژۀ «bibliographer» در گذر زمان
نویسندگان :
فاطمهزهرا توانچه
1
سیدجواد مرتضایی
2
مرضیه آباد
3
1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی مشهد
3- دانشگاه فردوسی مشهد
کلمات کلیدی :
کتابشناس،کاتب،یونان،انگلیس،ایران
چکیده :
هدف: ازآنجایی که در زمانۀ جوشش اطلاعات، نمود یک کتاب شناس برای گذر بدور از تکرار پژوهشگران از دروازههای پژوهش، همراه با سرعت و آسانی در بازیابی اطلاعات در قالب کتابشناسی، نقشی ناگزیر دارد و واژۀ کتابشناسی، در مسیر دگرگونی های فنآوری دست خوش چرخش مفهومی و کارکردی شدهاست، در نخستین گام، بایسته است تا نگاهی به دگرگونی معنای واژۀ کتابشناس در گسترۀ زمان داشته باشیم تا با آگاهی به نقش و کارکرد این واژه، در گذرگاه فرگشت دانش جایگاه یک کتابشناس را بهدرستی بشناسیم. این شناخت با چیرگی بر تعریف این واژه، امکان پذیرتر است. رویکرد پژوهش: این مقالۀ در همین راستا، تلاش می کند تا با دستیابی به مهمترین تعریف ها در سیر دگرگونی واژۀ کتابشناس، به معرفی ارزشمندی کتابشناس در زنجیرۀ بهسازی دانش بپردازد. در روش گردآوری گفتارها، با نگاشتن نمودارها، کانونمندی بر فرهنگ اصطلاحات عمومی و تخصصی از آغاز تا قرن معاصر در غرب و ایران بودهاست. یافتهها: بیشترین یافتهها از فرهنگ های اصطلاحات گرفته شدهاست. در این مقاله 26 منبع انگلیسی از آغاز تا2020 میلادی و 9 منبع فارسی از 1317 تا 1400 شمسی و تعدادی منبع عربی، در نموداری مفهومی به تصویر کشیده شدهاست. نتایج: در گذر چندین سده، واژۀ یونانی βιβλιογραφος، به معنی کاتب، در قرن هفدهم به معنی نوشتن دربارۀ کتاب ها تغییر کرد و در این زمانه کسی است که با مسئولیت و دانش کتابداری نیز آشنا است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
ورزش مبنی بر کارآفرینی: به سوی نظریه جدید کارآفرینی و مدیریت ورزشی
فهیمه رضایی - کیان فقیه عبدالهی
: بررسی عوامل موثر در عدم استفاده معلمان مقطع ابتدایی شهر خدا بنده از مواد کمک آموزشی
اکرم میرمحمدی
بررسی نقش آموزش های مجازی در اثر بخشی نظام آموزشی (مطالعه ی موردی معلمان آموزش و پرورش شهرستان ایلام)
بهمن غلامی - مریم رشیدنهال
بررسی کیفیت آموزش مبحث القای الکترومغناطیس با رویکرد تلفیقی STEM
فاطمه احمدی - منیره سادات آب یار - امیر جانقلی
تبیین اجمالی رویکرد معنوی در برنامه درسی؛ یک مطالعه کیفی
مرزبان ادیب منش
شیوه موثر در یاددهی تقسیم کسر و عدد مخلوط
رقیه رزمی - مینا شادکام
بررسی تاثیر برنامه آموزش خودمراقبتی مرتبط با سبک زندگی برمیزان دانش و آگاهی خودمراقبتی دانش آموزان
مهرناز منتظری لمراسکی
ارزیابی اثر کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی بر رفتار شهروندی معلمان شهر بجنورد
راضیه بهزادی - محمد حسن ایمانی
بررسی میزان توانمندی آموزگاران در استفاده از تکنولوژی های نوین آموزشی در مدارس غیردولتی از دیدگاه مدیران و همکاران
کاظم دلروز
نقش مؤثر قدرت معلمان در اداره کلاس و تدریس در فضای مجازی در زیست بوم جدید
باقر تسلیمی ماچکه پشتی - زینب نبی زاده - احمد قاسمی - سکینه میرزایی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0