0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
نقش دانشگاه فرهنگیان در ارتقاء نظام تعلیم و تربیت
نویسندگان :
سیدمحمدحسین موسوی نژاد کاسگری
1
محمدمهدی ادبی فیروزجایی
2
محسن اکبری سماکوش
3
1- دانشگاه ازاد چالوس
2- دانشگاه ازاد چالوس
3- دانشگاه فرهنگیان
کلمات کلیدی :
دانشگاه فرهنگیان ، تعلیم و تربیت ، آموزش و پرورش.
چکیده :
آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که در پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه بیشترین نقش را داراست؛ اکثر اندیشمندان و صاحب نظران آن را زیر بنای رشد و توسعه می دانند. پیشرفت و ترقی جوامع انسانی در گرو تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص جهت اداره مطلوب بخش های مختلف بوده و جوامعی که در این خصوص تلاش بیشتری داشته اند، نتایج موفقیت آمیزی را در حرکت پر شتاب توسعه اقتصادی و اجتماعی کسب نموده اند. هدف آموزش و پرورش در قرن بیست و یکم، فقط تعلیم دروس، انتقال میراث فرهنگی نسل های گذشته به نسل جدید و پرورش قوای ذهنی دانش آموزان نیست؛ بلکه فراتر از آن ها، رشد و پرورش دانش آموزان در ابعاد جسمانی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی از اهداف اصلی نظام آموزش و پرورش محسوب می شود. با توجه به اهداف مذکور، مسؤولیت و رسالت دستگاه آموزش و پرورش، بیش از پیش سنگین تر و حساس تر شده و ضرورت انجام اصلاحات اساسی در ساختار، برنامه ها و روش های آموزشی و پرورشی آن اجتناب ناپذیر است. در این میان، ایجاد تحول در نظام تربیت معلم را باید پیش نیاز تحقق هر نوع تحول در نظام آموزشی دانست؛ لذا به نظر می رسد که دانشگاه فرهنگیان، نخست با انجام اصلاحاتی در تربیت معلم، می تواند گام های اساسی را در ایجاد تحولات در نظام آموزشی بر دارد. همچنانکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران راهکار استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه های ذیربط به منظور باز مهندسی سیاست ها و باز تنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم با تأکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی های حرفه ای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت و طراحی سیاست های مناسب برای ارتقای شیوه های جذب، تربیت و نگهداشت معلمان در آموزش و پرورش پیشنهاد شده است در مقاله حاضر قصد داریم به نقش دانشگاه فرهنگیان در ارتقاء نظام تعلیم و تربیت بپردازیم.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تاثیر بازی در یادگیری ریاضی سوم ابتدائی
الناز امینی میجی اشکوری - مریم منتظری - زهرا منصور کیایی - مبینا اخشابی
مدیریت کلاس درس : چشم انداز و رویکرد رهبری معلمان
سید رضا موسوی - رضا بیات - بهرنگ میرزابیگی - محمدرضا بوربور
بررسی خلاقیت مدیران در مدریت مدارس
محمد حسن روانخواه - علیرضا بیگی
اثـربخشی آموزش و پژوهش به شیوه مشارکتی بر تاب آوری و تدریس تحول آفرین معلمان دوره ی ابتدایی شهرستان تنکابن
زینب دلیرکوهی - شهرام رجبعلیان
نقش نظم و انضباط و تأثیرات آن بر فرایند یاددهی- یادگیری و بهبود عملکرد سیستم آموزشی
سعید محسنی پور - حمیدرضا محسنی پور
آموزش مهارتهای مدنی و حقوقی برای منابع انسانی
مهلا یعقوبی - علی رزاقی
بهینه سازی مصرف انرژی در شبکه های حسگر بی سیم با استفاده از ترکیب الگوریتم های ذوب فلزات و ملخ
سید آرمان طاهری - جواد وحیدی
رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی (مطالعه موردی: ادارات ورزش و جوانان شمال کشور)
سیدحسین علوی - برانوش نیک بین - مهتاب مردانی
بررسی آسیب های آموزشی فضای مجازی در دوران پسا کرونا
نسیبه صادق پور روشنی - ندا صادق پور روشنی
واکاوی نقش مهارت های نرم و مهارت های سخت در مدیریت مدرسه
فاطمه رهبری - قربانعلی باقری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0