0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی کارکردهای روش تربیتی مقایسه ای و تمثیل در قرآن کریم
نویسندگان :
لطفعلی آتشبار
1
1- اموزش و پرورش
کلمات کلیدی :
تمثیل ،روش تربیتی، قرآن کریم، مقایسه
چکیده :
در روش تربیتی مقایسه ای،قرآن کریم دوامر متضاد مانند کفر وایمان را مقابل هم می نهد، به آثار و نتایج هر دو اشاره می کند،آن گاه از متربی می خواهد که دو طرف را باهم مقایسه کند وبه اختیار خود یکی را برگزیند.دومین روش تربیتی که در این نوشتار به آن پرداخته شده است، تمثیل است.استفاده از تمثیل و تشبیه از دیر زمان یکی از ساده ترین و موثرترین راه های تربیتی بوده است.تمثیل یکی از روش های تصویرسازی ومجسم کردن موضوع است که مخاطب را همزمان به تخیل و تفکر وادار می کند.تفاوت تمثیل با مقایسه در آن است که در تمثیل مشابهت بین دو امر شرط است،اما در مقایسه شرط نیست.تمثیل شیوه ای است که تمثیل پرداز با آن، عامدانه، مفاهیم عقلی وانتزاعی، روانشناختی یا روحی را به زبان مادی و ملموس بیان می کند.به عبارتی دیگر تمثیل تلاشی عقلانی است برای تصویر کردن چیزی که ممکن است به طریقی دیگر نیز شناخته شود.این مقاله به روش توصیفی _ تحلیلی و با استناد به آیات قرآن کریم ضمن پرداختن به اهمیت تربیت و استفاده از روش های تربیتی خاص با توجه به شرایط و موقعیت،کارکرد های دو روش تربیتی مقایسه ای و تمثیل را بیان کرده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
چگونه توانستم یادگیری دانش آموزان ازطریق آموزش مجازی را افزایش دهم؟
سارا نظام پرست
تاثیر نظارت والدین بر جلوگیری از اعتیاد به شبکه های اجتماعی با نقش میانجی جو عاطفی خانواده
خدیجه ابراهیمی نیاک
بررسی تأثیرکیفیت زندگی کاری بر استرس، فلات زدگی و فرسودگی شغلی (مورد مطالعه: آموزش وپرورش شهرستان محمودآباد)
شهلا زرجام
بررسى آبیارى قطره اى از نظر مالى ، زمان و رطوبت خاک
سینا کریمی منش - ایرج علی اکبری - رسول شریفی نجف آبادی - امیرعباس کمال زاده
اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری بر تاب آوری مادران دارای کودکان طیف اتیسم
محمد شفیعی - سعید صالحی - مریم بابایی
ارایه یک الگوریتم بهینه سازی جدید جهت حل مساله مسیریابی وسایل نقلیه با قید ظرفیت چند
رضا بخشی لارمایی - حمید توکلایی - میثم محمدی
الگوی کاربست چارچوب نشانه شناسی پیرس در نقد و ارزیابی کتب درسی ریاضی
ریحانه سادات مهدی زاده - سعید حق جو - ابراهیم ریحانی
استفاده از ارزیابی مبتنی بر ارتباط و اتصال به منظور بررسی بدفهمیهای دانشآموزان در مبحث همنهشتی مثلثها
مهدیه اجدادی - محمد جواد اسلام پور - فهیمه کلاهدوز
آموزش پساکرونایی در ایران
مرتضی خیر آبادی - محمد هادیان - سید علی اصغر پرستاران - مریم پرستاران - زینب درویش نوری
روش های نوین تدریس ریاضیات
علیرضا سلطانی نظیر - زهرا زمان چنسی - مهدی مرادی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0