0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری بر تاب آوری مادران دارای کودکان طیف اتیسم
نویسندگان :
محمد شفیعی
1
سعید صالحی
2
مریم بابایی
3
1- ازاد
2- ازاد
3- ازاد
کلمات کلیدی :
کلمات کلیدی:آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی– رفتاری، تاب آوري، مادران دارای کودکان طیف اتیسم.
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری بر تاب آوري مادران دارای کودکان طیف اتیسم انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت.جامعه آماری این پژوهش30 نفر از مادران دارای کودکان طیف اتیسم در شهر تنکابن بودند. ابزار گردآوريمقیاس تاب آوریکانر و دیویدسون(2003) بود. 30 نفر از مادران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. و به طورتصادفی دردو گروه 15 نفره آزمایش وکنترل جایگزین شدند. برای هر دو گروه پیش آزمون اجرا شد و سپس آزمودني های گروه آزمایش به مدت 8هفته،هرهفته در يك جلسه درمان 60-90 دقيقه اي آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری را دریافت نموده اند و گروه کنترل مداخله خاصی را دریافت ننمودند. پس از مداخله آزمایشی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از کوواریانس نشان داد که نمرات تاب آوری مادران دارای کودکان طیف اتیسم در پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش پیدا کرده است. بنابراین آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری بر تاب آوري مادران دارای کودکان طیف اتیسم تاثیر معنی داری دارد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
رونق اقتصاد و اشتغال با آموزش کارآفرینی در مدارس
ساره فرحی - فرزانه فرحی
پیامدهای شگرف به کارگیری فناوری های نوین در تدریس
زهرا کاظمی
تحلیل مدل رگرسیونی جو سازمانی و استرس شغلی معلمان تربیت بدنی
آرش بابامرادی - عباس امینی - امین باقری - نادر شهسواری
چالش ها و مسئولیت های آموزشی در درس ریاضی
مریم یوسفی تبار فیروزجاه - فاطمه احمدی راد - فاطمه طالب پور آقا ملکی - مرضیه سادات حسن پور اطاقسرا
بررسی بازتاب برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک در بازاریابی و مدیریت بازار
سیدجمال پورهاشم
تاثیر تعداد فرزندان در خانواده بر اضطراب (اضطراب جدایی و هراس اجتماعی) دانش آموزان پایه ششم دبستان وحدت منطقه بهارستان1 سال تحصیلی 03-1402
نارگل برزگررحیمی - مریم یاری - فاطمه زهرا محمودی
تبیین رابطه اخلاق حرفه ای مدیران با رشد حرفه ای معلمان (مورد مطالعه: مقطع ابتدایی شهرستان تنکابن)
حاتمه رجبی نیا
اثر بخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان در دوران پسا کرونا
نیره محمدی - نجمه عباسی - اشرف مختاری - اسماعیل مردانی زاده
رابطه بین خودکارآمدی با فرسودگی تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان
فاطمه علی پور زاغمرزی
بررسی روشهای نوین یاددهی-یادگیری ریاضی دوره ابتدایی
اویس یوسفی - رضا معافی - سیده زهرا حسینی نژاد - راحله خلیلی - رمضان نجفی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0