0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تحلیل محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی بر پایۀ ساحت تربیت علمی و فناوری در سند تحول بنیادین
نویسندگان :
آسیه معمار
1
محمد مهدی نامی
2
1- دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید چمران تهران
2- دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید چمران تهران
کلمات کلیدی :
تحلیل محتوا،سند تحول بنیادین،ساحت علمی و فناوری،کتاب درسی ریاضی مقطع ششم ابتدایی
چکیده :
ساحت «علمی و فناورانه» تعلیم وتربیت در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بهعنوان یکی از ساحتهای ششگانه تربیتی انسان مطرح شده است. يكي از راه هاي اساسي دستيابي به اين ساحت در نظام تعليم و تربيت، كتـاب درسـي ریاضی اسـت. تحلیل محتوا به عنوان یکی از روش های علمی پژوهش به دست اندرکاران و برنامه ریزان کتاب های آموزشی کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت ابزار و رسانه های آموزشی را بشناسند و در جهت کاهش نواقص و بهبود کیفیت مواد آموزشی به خصوص کتاب های درسی برآیند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به ساحت علمی و فناوری به عنوان یکی از ساحت های شش گانة تربیت در سند تحول در کتاب ریاضی مقطع ششم ابتدایی چاپ سال تحصیلی 1403-1402 است. اين پژوهش با روش تحليل محتوا به دنبـال بررسي جايگاه ساحت علمی و فناوری در كتاب مذکور می باشد. ابتدا با توجه به اهداف سند تحول بنیادین، 8 مؤلفه در بخش ساحت علمی و فناوری استخراج و سپس محتوای کتاب موردبحث براساس این مؤلفه ها بررسی گردید. نتایج این پژوهش نشان می-دهد از میان مضمون های مطرح شده در درس و فصل های مختلف کتاب ریاضی مقطع ششم ابتدایی، در 199 مورد به مؤلفه های تربیت علمی و فناوری پرداخته شده است. ازمیان مولفه های ساحت مذکور، بیشترین میزان توجه به ترتیب مؤلفه تفکر علمی و منطقی با 69 مورد (7/34 درصد) و کمترین توجه به مؤلفه علم و دین با 8 مورد (4 درصد) صورت گرفته است. همچنین، بیشترین میزان توجه به مؤلفه های ساحت تربیت علمی و فناوری در کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی بر حسب نوع محتوای درس ها در قالب فعالیت و با فراوانی 65/29 درصد (59 مورد) صورت گرفته است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اهمیت فراگیری مهارت های زندگی توسط دانش آموزان
فروزان ناصری - ثنا محمدزاده
تحلیل محتوای برنامه درسی فارسی سال پنجم وششم ابتدایی بر اساس شاخص مک لافلین
احسان عمویی اسرمی - خدیجه عباسی رستمکلاته - نسیم منصوری
واکاوی میزان انعکاس مولفه های نفی قومیت محوری در محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی
علی یعقوبی
دستاوردهای آموزشی و پژوهشی سفرهای علمی برای دانشجویان معماری
سید محسن موسوی
سواد مالی در میان نوجوانان
اکرم تفتیان - محمد زارع
نقش واسطه ای انگیزه تحصیلی در ارتباط بین خودپنداره تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی
سمیرا طهماسبی - محبوبه چین آوه
بهبود کارایی اینترنت اشیاء با فناوری زنجیره بلوکی چند سطحی
رحیم اصغری
آسیب شناسی کیفیت روش های تدریس مربیان در مراکز آموزشی مهارتی مورد: مراکز ثابت آموزشی فنی و حرفه ای استان مازندران
مریم طالبیان درزی - حسین اصغرپورعلمداری
بررسی شایستگی ها و مهارت های مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی دانش آموزان
فیروزه دوست بین - محدثه نجفی - احسان فلسفی - احسان اله برومند
تدریس در فضای مجازی ( مشکلات و راهکارها )
غزال محبوب - پریسا کاویانی - سیده زهره موسوی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0