0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
واکاوی میزان انعکاس مولفه های نفی قومیت محوری در محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی
نویسندگان :
علی یعقوبی
1
1- آموزش و پرورش استان زنجان
کلمات کلیدی :
تحلیل محتوای،نفی قومیت محوری،کتاب مطالعات اجتماعی،پایه پنجم ابتدایی
چکیده :
امروزه تنوع قومي، واقعيتي نسبتاً فراگير و جهاني اسـت و فرهنگ های قومی در دل یک ملت جای دارد و برنامه های درسی و کتب آموزشی و درسی نیزیکی از ابزار های مهم در جریان آموزش و پرورش است ،لذا هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب پنجم ابتدایی بر اساس مولفه نفی قوم مداری با تکنیک دلفی بود ه است و پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردي است و ازنظر نوع تحقیق توصیفی – تحلیلی است. در این پژوهش، جهت بررسی محتواي کتاب هاي درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی سال تحصیلی 1402-1403 که شامل متن(جمله)، فعالیت ها، تمرین ها، تصاویر و جداول است از روش تحلیل محتوا استفاده شده است و تحلیل محتواي کتاب ها بر اساس طرح کدگذاري انجام گرفته است وا از تکنیک دلفی که از جمله روشهاي ذهني ـ شهودي حوزهي آيندهنگاري به شمار ميآيد استفاده شده است و نتایج بیانگر آن است که بیشترین ضریب اهمیت مؤلفه هاي بعد اجتماعی توسعه پایدار در کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی مربوط به بعد جغرافیایی نفی قوم مداری است و کمترین ضریب اهمیت مربوط به بعد سیاسی نفی قوم مداری است؛ و می توان بیان داشت که ابعاد نفی قوم مداری در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی به صورت متوازن تقسیم نشده است
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی رابطه یادگیری سازمانی و ابعاد مدیریت دانش; (مطالعه موردی : کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران)
فریده قنبری - زهرا قنبری - زینت محمدی - فاطمه صلواتی
بررسی رابطه امید با سلامت روانی معلمان شهرستان محمودآباد
مریم توکلی - مهسا بیشه کلایی - سمانه شاه حسینی
بررسی روش تدریس استقرایی در مقطع ابتدایی
نگار کاری زاده
اثربخشی آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی بر هیجان های تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر ششم
فاطمه فاتحی - سمانه فاتحی
مدیریت برنامهریزی درسی: رویکردی جامع به طراحی و اجرای استراتژیهای آموزشی در مدارس
هنگامه کاکاسلطانی - فاطمه محمود ثانی - امنه زرودی
تحلیل محتوا متن کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان با روش ویلیام رومی
فاطمه بابایی - شهلا اسکندری - فاطمه قریشی - زهرا هاشم زاده
واکاوی آسیبهای نظام مهارتآموزی معلمی در دانشگاه فرهنگیان (مورد مطالعه: مهارتآموزان ماده 28 دانشگاههای غرب کشور)
خلیل زندی - سیامک صادقی
بهبود عملکرد سیستم های نرم افزاری با استفاده از الگوریتم های ژنتیک و بهینه سازی ازدحام ذرات (PSO)
بهاره عسگری فاتح - سارا براریان مرزونی
بررسی کارایی برنامه درسی در افزایش خلاقیت دانش آموزان ابتدائی
ندا آذرپیرا
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش
ام کلثوم غل��محسین زاده - میلاد جعفری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0