0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی رابطه هوش هیجانی با خلاقیت و عزت نفس دانشجویان
نویسندگان :
ندا ظهیری خواه
1
محمد کرد
2
زینب فرحانی
3
1- دانشگاه آزاد اسلامی اهواز
2- اندیمشک
3- رامهرمز
کلمات کلیدی :
هوش هيجاني، خلاقيت، عزت نفس، دانشجويان، دانشگاه پيام نور دزفول.
چکیده :
هوش رفتار حل مسألة سازگارانهاي است كه در راستاي تسهيل اهداف كاربردي و رشد سازگارانه جهتگيري شده، خلاقيت نيز يكي از برجستهترين تواناييهاي شناختي است و عزت نفس مفهوم روانشناختي بسيار عام و در عين حال بسيار مهمي است، لذا هدف از تحقيق حاضر، بررسي رابطه هوش هيجاني با خلاقيت و عزت نفس دانشجويان دانشگاه پيام نور دزفول بود. روش اين پژوهش توصيفي- همبستگي ميباشد. جامعه آماري را كليه دانشجويان دانشگاه پيام نور شهرستان دزفول در سال تحصيلي ١٣٩٩-١٣٩٨ تشكيل ميدهد كه از اين تعداد، ١٠٠ نفر دانشجو (٧٠ دختر و ٣٠ پسر) به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. روش نمونهگيري از نوع تصادفي طبقهاي ميباشد. براي جمعآوري دادهها از مقياس هوش هيجاني باراُن، عزت نفس كوپر اسميت و خلاقيت سلطاني استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل آماري دادههاي تحقيق از روشهاي آمار توصيفي و روشهاي آمار استنباطي از قبيل ضريب همبستگي پيرسون با استفاده از نرم افزار 20 SPSS استفاده گرديد. نتايج نشان داد كه بين مولفههاي هوش هيجاني (مهارتهاي درون فردي، مهارت هاي بين فردي، آگاهي هيجاني، سازگاري و خلق كلي، مقابله با فشار) با خلاقيت دانشجويان دانشگاه پيام نور دزفول رابطه معنيدار وجود دارد، همچنين بين مولفه- هاي هوش هيجاني (مهارتهاي درون فردي، مهارت هاي بين فردي، آگاهي هيجاني، سازگاري و خلق كلي، مقابله با فشار) و عزت نفس دانشجويان دانشگاه پيام نور دزفول رابطه معني دار وجود دارد و البته بين خلاقيت و عزت نفس دانشجويان دانشگاه پيام نور دزفول رابطه معنيدار وجود دارد. با توجه به نتايج حاصل از پژوهش پيشنهاد ميشود كه در دانشگاه، كارگاههاي آموزشي افزايش هوش هيجاني، مهارتهاي بين فردي و درون فردي، آگاهي هيجاني، مقابله با فشار، خلاقيت و عزت نفس برگزار شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
روش های بازی در آموزش دانش آموزان و مزایا و معایب آن
سیده معصومه حسینی فیروز
کاربردهای فناوری متاورس در آموزش ابتدایی
ائمه صادق کوهستانی - مریم نظری
رد پای بوم شناختی شاخصی برای محافظت از محیط زیست
حسن حذرخانی - فاطمه پرک
مقایسه سازگاری اجتماعی، پرخاشگری و انزوا طلبی در اعتیاد به بازی های رایانه ای :مورد مطالعه: دانش آموزان(معتاد به بازی های رایانه ای وعادی)دوره ابتدایی ناحیه2 شهرستان ساری
اسحق علی خطابی - سوده تقی زاده - فاطمه قربانی - مهدی دهقان
آموزش و پژوهش در دانشگاه ها و مدارس
رضا یوسفی سعیدآبادی - آسیه رستگار - کوثر طاهری
افزایش علاقه به درس از طریق فعالیتهای فوق برنامه – مورد مطالعه در آموزش و پرورش بیرجند
عصمت جمالی - فاطمه حمیدی - محمد حسین پارسی مود
تأثیر روش تدریس معلمان و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در یادگیری درس ریاضی پایه ششم
علی غلامی عالمی - مریم ناطق
نقد و بررسی شیوه های مختلف تدریس و نحوه ی اجرای آنها در کلاس
عالیه پیرخندان گلسفید - رضا صفر رضوی زاده - هنگامه کاکاسلطانی
یادگیری اثربخش
مژگان بنگر
بررسی اهمیت تکنولوژی برکارایی معلمان در روند تدریس
فاطمه صادقی ارمی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0