0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تاثیر و کارکرد قصه و قصه خوانی در ایجاد و تقویت هویت ایرانی- اسلامی کودکان پیش از دبستان
نویسندگان :
آسیه ابدی
1
1- دانشگاه آزاد سوادکوه
کلمات کلیدی :
قصه، هویت اجتماعی، هویت دینی، كودکان پیش از دبستان
چکیده :
حفظ هویت فرهنگی و ملی و ... جوامع در گرو انتقال صحیح آن به نسل های بعدی و با در نظر گرفتن اقتضائات آینده است و فرایند تربیت و پرورش هویت کودکان نیز نیازمند بهره گیری از ابزار متناسب با سطح رشد فکری و ذهنی آن ها می باشد. مهم ترین ابزار تأثیرگذار در دوره پیش دبستانی، قصه و داستان و بازی است که نقش مهمی را در پرورش و رشد فضایل اخلاقی و دینی کودکان ایفا می کنند. بهره گیری از قصه و داستان همواره عامل انتقال و آموزش آداب و سنن، اعتقادات و تاریخ یك نسل به نسل هاى دیگر بوده است و با قصه و داستان نه تنها می توان کودکان را با میراث فرهنگى و آداب جامعه خود آشنا ساخت و قدرت نقادی و خلاقیت، عادت به تفکر فردی و گروهی، ارتقاء سطح قضاوت از طریق استفاده از ملاکها و معیارها را پرورش داد، بلکه می توان به امنیت فرهنگی، تقویت درونی هویت ملی و عناصر مرتبط با آن در کودکان پرداخت. قصه همواره منعكس کننده دیدگاه انسان درباره جهان و عوامل ناشناخته پیرامون او و همچنین وسیله انتقال و آموزش آداب و سنن، اعتقادات و تاریخ یك نسل به نسل هاى دیگر بوده است. با قصه نه تنها مى توان انسان را با میراث فرهنگى و آداب جامعه خود و جهان آشنا ساخت و قدرت تفکر او را پرورش داد، بلکه مى توان زمینه خودسازى و جامعه سازى را در او برانگیخت. آموزش و ایجاد هویت در كودكان امری مهم و ضروری است. براساس اصول تربیتی آموزش و ایجاد یك هویت باید از دوران كودكی فرد آغاز شود، سنین پیش دبستانی برای این منظور بسیار مناسب است. این مقاله به بررسی تاثیر قصه در ایجاد هویت ایرانی- اسلامی در كودكان پیش دبستانی می پردازد. روش پژوهش در این مقاله به صورت كتابخانه ای بوده است. در این مقاله چنین نتیجه گرفته شد كه قصه می تواند بهترین ابزار برای ایجاد هویت برای كودكانی باشد كه هنوز قادر به خواندن و نوشتن نیستند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
نگرشی بر صور فلکی
سید امیرعلی سید صالحی - سجاد جویا
بررسی تاثیر ابزارهای هوشمند در ارتقاء صلاحیت حرفه ای معلمان ریاضی
مرتضی گرزین نژاد
رویکردهای نوین در حوزه زنجیره بلوکی با تمرکز بر شبکه تنگل و رمزارزآیوتا
رحیم اصغری
بررسی رابطه خود تنظیمی و انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی، شهرستان خرامه
علی کشاورزی - رضوانه زارع - زهرا مالکی - طاهره پالیزادان
بررسی تصاویر کتب هدیه های آسمانی دبستان سال تحصیلی 1402-1401 از نظر توجه به مضامین نماز
فاطمه فیاضی - محدثه فقیه عبدالهی - مهدیه کیا
اهمیت آموزش ویادگیری اکتشافی در آموزش وپرورش
مرتضی نظمی - مینا سلیمان زاده - مصطفی فدایی - سیده مرضیه میری کانی
بررسی تأثیر آموزش یادگیری مغزمحور بر درک مطلب و سرعت یادگیری درس ریاضی در دانش آموزان پایه پنجم شهرستان ساری
خیرالله قابلی - آرش ابراهیم زاده - سید قاسم قاسمی - عمار رضازاده تلوکلائی
بررسی مزایا و معایب آموزش و یادگیری مجازی
زهرا هاشم پور - زهره هاشم پور
طراحی نرم افزارهای آموزشی: رویکرد مبتنی برکاربرد رایانه درآموزش ریاضی
مریم ساجدی رئیسی - مهدی خدادادی
چگونه توانستم انگیزه انجام کارها و فعالیتهای پژوهشی را در دانش آموزان کلاس دهم ریاضی ایجاد و افزایش دهم ؟
فاطمه معظمی گودرزی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0