0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
طراحی نرم افزارهای آموزشی: رویکرد مبتنی برکاربرد رایانه درآموزش ریاضی
نویسندگان :
مریم ساجدی رئیسی
1
مهدی خدادادی
2
1- دانشگاه پیام نور بابل
2- آموزش و پرورش بابل
کلمات کلیدی :
آموزش الکترونیکی،طراحی نرم افزار،نرم افزار آموزشی،برنامه درسی ریاضی
چکیده :
در زمینه طراحی نرم افزارهای آموزشی همواره اختلاف نظر زیادی میان متخصصان آموزش و برنامه نویسان وجود داشته است. هر یک از این دو تلاش نموده اند به گونه ای نظر خود را به دیگری تحمیل کنند. نتیجه چنین اختلاف نظرهایی به وجود آمدن الگوهایی تک بعدی و ناکارآمد در زمینه طراحی و تولید نرم افزارهای آموزشی بوده است. امّا باید توجّه داشت که طراحی نرم افزارهای آموزشی فعالیتی تیمی می باشد که همه متخصصان درگیر در آن باید بصورت هماهنگ و به موازات یکدیگر عمل کنند. تنها با در نظر گرفتن اصول فنی و اصول آموزشی در کنار یکدیگر است که می توان نرم افزارهای آموزشی قابل استفاده در کلاس های درس طراحی نمود. در تحقیق حاضر با یک رویکرد توصیفی- تحلیلی به ارائه الگویی جهت طراحی نرم افزارهای آموزشی پرداخته شده است. بر مبنای الگوی ارائه شده، یک نرم افزار آموزشی کارآمد در آموزش ریاضی باید بر مبنای سه محور اصلی تعامل رایانه و دانش آموز، زمینه و سابقه آموزشی و مدیریت اختصاصی مواد یادگیری طراحی شود. در جریان طراحی نرم افزار باید به شناسایی مدل دانش آموزی، نیازسنجی و تدوین هدف های آموزشی، انتخاب و سازماندهی محتوا و طراحی استراتژهای آموزشی بپردازد و ضمن طی فرایند در تمام فرایند در تمام زمانها سیستم ایجاد شده را مورد ارزشیابی و در صورت نیاز تجدید نظر قرار دهد. امید است این مقاله بتواند به نفع تلاش های برنامه ریزان درسی و معلّمان برای ایجاد یادگیری پایدار در آموزش ریاضی با استفاده از نرم افزار های آموزشی و همچنین به نفع نسل های آینده در هزاره ی جدید باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی عوامل موثر تربیت دانش اموزان در برنامه ی درسی پنهان در بین مدیران شهرستان چالوس به کمک روش آنتروپی
عالیه پیرخندان گل سفید
بررسی اثربخشی آموزش مستقیم بر عملکرد و کلاس معکوس بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان پایه اول
شایسته پوراکبر فیروز - زینت علی کلاری - کبری مهدیزاده
عوامل موثر در یک مطالعه اثربخش دانش آموزی
محمد کبودتبار فیروزجائی - منصوره براری چهره - زینب فتاحی فر
ارزیابی آسایش حرارتی در فضاهای آموزشی مورد خراسان شمالی شهرستان سنخواست
زهرا لعل سازگار - محمد باعقیده
رابطه ویژگیهای شخصیت با سبکهای هویت دانشآموزان
پروین قنبرلو
تولید محتوای الکترونیکی و برنامه سازی (ساختار شرطی IF – Else - پایه دهم)
آرزو موسوی - معصومه همتی زاده - زینب داودی
بررسی جایگاه فضای مجازی در عملکردتحصیلی دانش آموزان
لیلا بانی - آرزو شکوری
بررسی عوامل موثر بر انگیزه دانشجویان کاردانی آموزشکده فنی شهید یزدانپناه سنندج از انتخاب رشته تحصیلی خود(یک مطالعه مقطعی)
مینا احمدی - محمدلطیف شیردل - محمدقانع حیدری
کارورزی
مینا خدابنده اویلی
چگونه توانستم باتقویت اعتماد به نفس و تکرار و تمرین، توانایی دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی را درانجام کارهای روزانهی کلاسی تقویت نمایم؟
فاطمه زاهدی امرئی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0