0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
ارزشیابی برنامه آموزشی عالی دانشگاه فرهنگیان بر اساس الگوی ارزشیابی (CIPP)
نویسندگان :
آزاده میرچی
1
لادن سلیمی
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
کلمات کلیدی :
ارزشیابی برنامه آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، الگوی ارزشیابی.CIPP
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، ارزشیابی برنامه آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان مازندران بر اساس ارزشيابي با استفاده از الگوي (CIPP) بوده است. روش پژوهش حاضر، ارزشيابي با استفاده از الگوي (CIPP) بود. جامعه آماري اين تحقيق شامل 100 نفر از اساتيد موظف و غیر موظف شاغل در دانشگاه فرهنگيان استان مازندران در سال تحصیلی 94-93 بوده است که با استفاده از جدول مورگان تعداد 80 نفر از آنان با روش نمونه گيري تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع-آوري داده ها ي مورد نياز اين پژوهش، از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، که پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ محاسبه گردید. این ضریب برای عنصر محتوایبرنامه آموزشی(77/0)، اهدافبرنامه آموزشی (75/0)، فرآیند یاددهی– یادگیری (89/0)، استفاده از فن آوری اطلاعات (78/0)، دوره های کارورزی دانشجو -معلمان (87/0)، تعامل مستمر دانشجو معلمان و اساتید با مراکز علمی و پژوهشی (90/0)، شیوه تعیین صلاحیت و جذب دانشجو معلمان (65/0)، مشارکت اساتید در تولیدبرنامه آموزشی(87/0) و فرآیند ارزشیابی از آموخته های دانشجو معلمان (84/0) به دست آمد. تجزیه و تحلیل جداول توافقی توزیع فراوانی داده ها و آزمون استنباطی خی دو نشان داد که از نظر اساتید دانشگاه فرهنگیان میزان بازنگری در شیوه تعیین صلاحیت و شیوه جذب دانشجو معلمان در مقایسه با ارزشيابي با استفاده از الگوي (CIPP) مطلوب ارزیابی شده است و میزان بازنگری در عنصر محتوایبرنامه آموزشی، اهدافبرنامه آموزشی، فرآیند یاددهی– یادگیری، دوره های کارورزی دانشجو -معلمان، مشارکت اساتید در تولیدبرنامه آموزشی در مقایسه با ارزشيابي با استفاده از الگوي (CIPP) نسبتاً مطلوب ارزیابی شده است. یافته ها همچنان نشان داد که بر اساس ارزیابی مشارکت کنندگان در تحقیق میزان بازنگری در عنصر استفاده از فن آوری اطلاعات در فرآیند یاددهی یادگیری، فرآیند ارزشیابی از آموخته های دانشجو معلمان و تعامل مستمر دانشجو معلمان و اساتید با مراکز علمی و پژوهشی در مقایسه با ارزشيابي با استفاده از الگوي (CIPP) نامطلوب می باشد. بنابراین با توجه به یافته های پژوهش نیاز است که دانشگاه فرهنگیان به استناد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اساسنامه این دانشگاه در زمینه فرآیند ارزشیابی از آموخته های دانشجو معلمان، استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری و تعامل مستمر دانشجو معلمان و اساتید این دانشگاه با سایر مراکز علمی و پژوهشی اقدامات عملی چشمگیری از خود نشان دهد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی عوامل موثر بر ترک تحصیل دانش آموزان ابتدایی (مطالعه موردی دانش آموزان ناحیه ۱ زاهدان)
علی باقری فر - مریم نوری ورمال - لیلا نظری - طاهره سامانی
اثربخشی موسیقی درمانی بر اضطراب تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی
مسعود آتشبار - محمد آهنگر - ناصر خان باباپور
تأثیر روش تدریس تفکر استقرایی بر خلاقیت دانش آموزان پایه ششم در درس مطالعات اجتماعی
فاطمه بابایی - زهرا محمدی - کلثوم برنتی - لیلا افشین
راههای ایجاد نشاط و شادابی در مدارس
جلیل سالک ذوقی - میلاد وجدانی - هاجر غلامی
تحلیل محتوای کتاب درسی فارسی سال دوم ، سوم و چهارم ابتدایی بر اساس شاخص مک لافلین
احسان عمویی اسرمی - جاوید عالیشاه - نوید عالیشاه - سیده فاطمه شریعت
تدوین الگوی کیفی برای توسعه آموزش مجازی در مدارس در مواقع حوادث غیرمترقبه
حسن عموزاد مهدیرجی - ساجده فدائی ریحان آبادی2
امنیت در شبکههای حسگر بیسیم مالتیمدیا با استفاده از تشخص بیومتریک و رمزنگاری
مرتضی غضنفری - رحیم اصغری - پویان صالحی
بررسی اثربخشی روابط انسانی مدیران آموزشی درایجاد انگیزش و خلاقیت در بین معلمان ابتدایی
سوسن اسدی
بسترجدید آموزشی HEM برای یادگیری ریاضی
مهناز خنیفر
عوامل موثر بر افزایش نگرش پژوهش در دانش آموزان توسط سیستم آموزشی
سیده زهرا یحیائی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0