0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تأثیر روش تدریس تفکر استقرایی بر خلاقیت دانش آموزان پایه ششم در درس مطالعات اجتماعی
نویسندگان :
فاطمه بابایی
1
زهرا محمدی
2
کلثوم برنتی
3
لیلا افشین
4
1- دانشگاه آزاد ساری
2- آموزش و پرورش ناحیه 1 ساری
3- آموزش و پرورش ناحیه 1 ساری
4- آموزش و پرورش ناحیه 1 ساری
کلمات کلیدی :
روش تدریس تفکر استقرایی، خلاقیت، مطالعات اجتماعی
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر تاثیر روش تدریس تفکر استقرایی بر خلاقیت دانش آموزان پایه ششم در درس مطالعات اجتماعی در شهرستان ساری ناحیه یک می باشد.روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه تجربی می باشد و از گروه آزمایش و گواه با پیش آزمون و پس آزمون استفاده به عمل آمده است.جامعه آماری این پژوهش عبارت از دانش آموزان پایه ششم شهرستان ساری ناحیه یک می باشند که تعداد 50 نفر از آنان(2 کلاس درس)بعنوان نمونه آماری به روش نموه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند.25 نفر از افراد نمونه(1 کلاس درس)بعنوان گروه آزمایش برای اعمال متغیر مستقل(تدریس تفکر استقرایی)به طور تصادفی انتخاب شدند. تعداد 25 نفر از افراد نمونه(1کلاس درس)بعنوان گروه گواه برای آموزش سنتی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری بکار رفته در این پژوهش پرسشنامه خلاقیت عابدی می باشد.آزمون این پژوهش ابتدا در پیش آزمون و سپس در پس آزمون خلاقیت بعد از 8 هفته اجرای متغیر مستقل(تدریس تفکر استقرایی)خلاقیت آنان مورد اندازه گیری واقع گردید.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کوواریانس استفاده گردید.نتایج نشان دادند که خلاقیت گروه آزمایش که با تدریس تفکر استقرایی آموزش دیده بودند نسبت به گروه گواه که به روش سنتی مورد آموزش قرار گرفته بودند بیشتر بوده و تفاوت بین میانگین های آنها معنا دار است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
سیده فاطمه زهرا ذبیحی - فاطمه طاهری سنگتراشانی
مطالعه و مروری بر ساختار کلاس درس معکوس و شناختی بر تاثیر آن در یادگیری دانش آموزان
فاطمه وحدانی - خاطره زمین پیما - سیده مهدیه وهابی - رضا رحیمی
ضرورت توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس و موانع و چالش های پژوهش در مدارس دوره متوسطه اول
خدایار دژکامه - خورشید کرمیان - رباب توپا اسفندیاری - زهرا کاویانی
بررسی تاثیر سطح سواد والدین در وضعیت آموزشی و علمی دانش آموزان
نسا گلپایگانی
شیوه های نوین مشارکت اولیاء دانش آموزان در فعالیت های مدرسه در جهت پیشبرد اهداف آموزشی
زهرا غفاری آبی سفلی - زینب دشتکی
مزایا و معایب آموزش مجازی
هدیه صفریان زارع
مطالعه تطبیقی فرایند یاددهی یادگیری مبحث ترمودینامیک در برنامه درسی ایران و کشورهای منتخب
مرتضی میربلوچزهی - مسعود علی محمدی
بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی در مدارس و دانشگاه ها
فاطمه مرادی فر
بررسی مبانی قرآنی و روایی دیدگاه مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و اهمیت آن
زهرا نجف پور - حبیب حلیمی جلودار - محمد شریفی
بررسی آرمان گرایی در اشعار مهدی اخوان ثالث در حیطه ی اجتماعی
عادله قادی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0