0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی اثربخشی برنامه ترکیبی آموزش مستقیم و آگاهی واج شناسی بر کاهش غلط های املایی در دانش آموزان ابتدایی با اختلال یادگیری املا شهرستان فریدونکنار
نویسندگان :
آرمان غنی زاده بیدختی
1
1- آموزش و پرورش فریدونکنار
کلمات کلیدی :
آموزش مستقيم و آگاهي واج شناسي،دانش آموزان ابتدايي با اختلال يادگيري املا،اختلال يادگيري،دانش آموزان ابتدايي،آموزش مستقيم،آگاهي واج شناسي
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشي برنامه ترکيبي آموزش مستقيم و آگاهي واج شناسي بر کاهش غلط هاي املايي در دانش آموزان ابتدايي با اختلال يادگيري املا بود. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع پژوهش نیمه آزمايشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیري بوده است. جامعه آماري اين پژوهش، کلیه دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی شهر فریدونکنار در سال 1401-1400 به تعداد 4325 نفر بوده که از بین آنها 40 نفر به روش نمونه گیری در دسترس بر اساس پایه ای چهارم، پنجم و ششم انتخاب شدند که به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه اول شامل دانش آموزان با اختلال یادگیری 10 تا 12 ساله که در طی 13 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش پروتکل برنامه ترکيبي آموزش مستقيم و آگاهي واج شناسي باعزت، نادری و ایزریفر(1391) قرار گرفتند؛ گروه دوم شامل دانش آموزان با اختلال یادگیری 10 تا 12 ساله شهر فریدونکنار که هیچ دخالتی در آنها صورت نگرفته است. در این پژوهش جهت بررسی توانایی املای دانش آموزان از آزمون املا محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها پس از جمع آوری داده ها، در رایانه تحت برنامه SPSS24 ثبت و از آمار توصیفی که شامل توزیع فراوانی و درصد آن استفاده شد و در بخش آماراستباطی نیز به منظور پیداکردن اثربخشی بین مؤلفه های پژوهش از آزمون t مستقل استفاده گردید. نتایج نشان داد برنامه ترکيبي آموزش مستقيم و آگاهي واج شناسي بر کاهش غلط هاي املايي در دانش آموزان ابتدايي با اختلال يادگيري املا مؤثر بود به گونه ای که تفاوتی معنی داری بین متوسط غلط های املایی حساسیت شنوایی، حافظه شنیداری، خطای مربوط به آموزش، غلط هاي خطای مربوط به دقت و غلط هاي نارسانویسی دو گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون وجود داشت.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
کیفیت بخشی به آموزش و یادگیری ریاضی
نادره حمیدی - مرضیه سادات حسن پور اطاقسرا - زهرا صالحی - سمانه شریعتی بین کلایی
بررسی رابطه بین مهارتهای زندگی با هوش هیجانی دانشجویان رشته مربی کودک دانشکده فنی و حرفه ای الزهرا شیراز
فیروزه عباسیان امین - زهرا آقاجعفری - لیلا دستان
پیش بینی تعلقخاطر به مدرسه و توانمندسازی شغلی با انگیزش کاری در دبیران تربیتبدنی شهر بیرجند
عباسعلی قیطاسی - محمدرضا سمعیان - علیرضا چاجی
درس پژوهی تلفیقی عربی وریاضی بارویکرد STEM
اکرم واعظیان - نادره حمیدی
روش های جدید و نوین تدریس و تاثیر آن بر یادگیری
زینب دشتکی
بررسی عامل خودناتوان سازی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان
مائده عباس تبار - زهرا احمدپور
بررسی حذف ترس بر علاقمندی به درس املا در دانش آموزان کلاس اول
سیده طاهره بیگم نیکزادیان - زهره سلیمی - محمدباقر فرقانی اوزرودی
بررسی عملکرد آموزش بر حفاظت از محیط زیست در کشورهای پیشرفته و ایران
پری سیما حسین زاده - فاطمه تقی زاده - ساجده سید نژاد
تاثیر ثبات مدیریت بر کیفیت عملکرد مدیران مدارس مطالعه موردی: مدیران مدارس دوره ابتدايي غرب مازندران
حلیمه حجازی
شناخت خشونت های ورزشی و راهکارهای مقابله با آن
طاهره مجرد - مریم فرج زاده
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0