0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تدوین سیاستها و راهبردهای بومی توسعه ایران (آیندهپژوهی راهبرد توسعه ایران)
نویسندگان :
طاها عشایری
1
طاهره جهان پرور
2
1- دانشگاه محقق اردبیلی
2- آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلمات کلیدی :
اقتصاد مقاومتی، الگوی وابستگی، راهبرد توسعه، سبک زندگی.
چکیده :
توسعه مسئلهای است که زایش آن بطن جامعه است، جوشش درونی یک اجتماع، حاصل تمرین و ممارست، پیدرپی نسلهایی است که تمدن را ایجاد کردند. الگوی توسعه از تمدن یک ملت گرفته میشود با بحران در تمدن، الگوی توسعه نیز دچار آشفتگی و بیسازمانی میگردد. بر این اساس، در تدوین راهبرد توسعه میتوان از مدلهای ملل دیگر بهعنوان یک الهامبخش استفاده نمود، اما به دلیل تفاوت هنجاری، اخلاقی و سبک زندگی متمایز امکان پیادهسازی یک الگوی ملل دیگر در داخل جامعه امکانپذیر نیست، این به علت تفاوتهای جغرافیایی، فرهنگهای موجود، باورهای اخلاقی و ژنوم فرهنگی برمیگردد. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش این است که جامعه ایرانی در عصر مواجهه با مسائل جهانی و نظام سرمایهداری غرب، چه راهبرد و سیاستهایی برای آینده توسعه خود دارد و باید از چه الگو و معیارهایی برای عبور از بحرانهای پیش رو باید استفاده کند؟ روش از روش الگوی تاریخی-تحلیلی برای پاسخ به این پرسش استفاده کرده است. واکاوی تاریخی قبل از انقلاب حاکی از این است که از دوره پهلوی اول، الگوی توسعه آمریکایی، پهلوی دوم، مدل توسعه آلمانی حاکم بوده و در جریان بعد از انقلاب باوجود تلاشهای انقلابی و روحیه جهادی در جهت استقرار و نهادینهسازی یک الگوی توسعه متناسب با بافت فرهنگی ایران، همچنان الگوی چینی و بعد الگوی ژاپنی در جریان توسعه بیشتر نمود پیداکرده است، این مسیر از توسعه تا زمان طرح تدوین الگوی توسعه درونی (اقتصاد مقاومتی) از سوی رهبر انقلاب، بر جریان توسعه حاکم بوده است. طرح تدوین این الگوی توسعه (اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری)، بهنوعی هشداری بود که اندیشمندان پسا توسعه نیز مدعی آن بودند، رهایی از الگوی توسعه وابسته، بیداری یک تمدن در برابر الگوی اقتصادی وابسته و شرطی شده که عواقب آن در زمان تحریمهای 2018 و 2019 بیشتر نمایان شد. این امر نوعی بازگشت به اقتصاد درونزایی و باز قرائت مجدد از فهم توسعه و راهبرد آن شده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تحلیل مسائل آموزشی و ارائه راهکارهای بهینهسازی برای بهبود فرآیندهای برنامهریزی
سمانه اسکو - جمیله خوشخو
نقش سواد فناوری در بهبود شایستگی های تحصیلی و تدریس دانشجومعلمان
مریم منصورسمائی - کیمیا صفرپور کاکرودی
رابطه مسئولیت پذیری و کمال گرایی تحصیلی با خودنظم دهی تحصیلی دانش آموزان پسرمقطع متوسطه دوره دوم سبزوار
مهناز دواچی - علی بیدی - رسول جمالی باداشیانی - سیدجواد قریشی نژاد
کاربرد هایcode QR در آموزش
مهرداد بهاری پور
بررسی ارتباط سبک رهبری خدمتگزار مدیران با تعلقخاطر کاری و انگیزش شغلی معلمان تربیتبدنی شهر بیرجند
زینب بی باک - زینب بیکی - زهرا بیکی
تهیه نانو جاذب متخلخل و بررسی آن در جذب آلاینده های دارویی از آب
منصوره چراغیان - ایمان اوانی - آیه اوانی
تاثیر هویت سازمانی بر موفقیت در کار (مورد مطالعه: بخشداری های غرب مازندران)
مهدی صادق کوهستانی
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سرسختی روانشناختی دانش آموزان متوسطه در دوران کرونا
فاطمه محمدپور
نقش مدیریت کلاس و اشتیاق شغلی در پیش بینی عملکرد کاری معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر ساری
علی علیزاده ملک آبادی - نجمه آقابابایی
ارزیابی تاثیر مولفه های روانشناسی محیطی در طراحی فضای آموزشی کودکان اوتیسم
مبینا روحی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0