0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
مروری بر نظریه رشد شناختی و رشد قضاوت اخلاقی کودکان پیش دبستانی و کاربردهای آموزشی آن برای معلمان در مدارس ابتدایی
نویسندگان :
مهسا رضائی
1
1- آموزش و پرورش چالوس
کلمات کلیدی :
برنامه ریزی درسی، کودکان پیشدبستانی، رشد شناختی، قضاوت اخلاقی
چکیده :
در کودکان پیش دبستانی، اضطراب، ترس، حسادت و ناکامی شایع است. در این دوره، کودک نه مانند دوره اول کودکی احساساتی است و نه مانند بزرگسالان میتواند عواطفش را کنترل کند. حالت عاطفی متغییر و ناپایداری دارد. در دیدگاه پیاژه همانگونه که رشد بدنی فرد توام با یک سری دگرگونیهای منظم و متوالی است، رشد روانی فرد نیز همان مراحل و دورهها را طی میکند. از نگاه او کنش مداوم کودک با جهان پیرامون موجب رشد عقل او میشود. پروفسور كلبرگ با ارائه نظريه خود پيرامون مراحل رشد قضاوت اخلاقي به تكميل پروژه پياژه پرداخت. كودك و بزرگسال ممكن است هر دو يك عمل اخلاقي را انجام دهند در حالي كه رشد اخلاقي آنها يكسان نباشد. بنابراین لازم است مطالب درسي در يك بافت فرهنگي-اجتماعي آموزش داده شوند و در تمام مراحل تحصيلي مسائل فرهنگي و اجتماعي از نظر دور نمانند. طبق مفهوم منطقه تقريبي رشد، معلم بايد در آموزش موضوعات مختلف به دانش آموزان ، پيشاپيش رشد ذهني آنان حركت كند در واقع مسائل قدري فراتر از سطح تواناييهاي فعلي آنان باشد. بنابراين مي توان گفت برخورد با چنين كودكاني نيازمند حوصله و علاقه فراوان است و لازم است معلم به خوبي با ویژگی آنان آشنا باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی روش تدریس همیاری بر مهارتهای ارتباطی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر مسجد سلیمان
گل ناز بارانی - مریم بارانی
تحلیل محتوای تصاویرکتاب علوم تجربی هفتم از منظر توجه به مولفه های محیط زیستی
محمد فقیه عبدالهی
تحلیل محتوای کتاب علوم پایه ششم ابتدایی براساس مولفه های آموزش محیط زیست
سیدمحمدحسین موسوی نژاد کاسگری - محمدمهدی ادبی
الگوهای تربیتی خانواده؛ ضرورتی در عملکرد آموزشی دانش آموزان
مهدی کهن سال کل کناری - محرم برزگر ولیک چالی - رقیه ذبیحی - مریم گلبراری
اراﺋﻪ و بررسی تجربیات تدریس ریاضی مقطع متوسطه دوم (چگونه توانستم از شیوه های متنوع تدریس در بهبود آموزش ریاضی استفاده نمایم؟)
فهیمه حقانی
سوء مصرف مواد: آگاهی و نگرش دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه (هنرستان) شهرستان سیمرغ و لزوم مداخله آموزش و پرورش
زهرا قاسم زاده - عاتکه گرزین متاعی - شهاب رزاقی کله بنی - فرشته آقاجانی
چگونه توانستم دانش آموزان کلاس پنجم را به فکر کردن در کلاس وحل مسائل ریاضی علاقه مند کنم
اکرم نیازمند شادمهری
چگونه توانستیم با اجرای برنامه های ترکیبی، جرم کیف دانش آموزان را کاهش دهیم؟
مریم امیدیان سوادکوهی - محدتقی معتمدی تلاوکی
بیانیه شیکاگو، به سوی بهبود نظریه برنامه درسی
مهسا رضائی
اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان
فاطمه نبی زاده - مریم مردانی زاده - حافظ صفری - اسماعیل مردانی زاده
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0