0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
شناسایی مولفه های مدرسه تراز اسلامی در اسناد تحولی آموزش و پرورش
نویسندگان :
مریم انصاری
1
رسول باقری
2
1- دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه پیام نور
کلمات کلیدی :
سند تحول بنیادین،آموزش و پرورش،مدرسه تراز اسلامی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های مدرسه تراز اسلامی در اسناد تحولی آموزش و پرورش است. روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی است. حوزه پژوهش شامل کلیه منابع و اسناد پیرامون مدرسه تراز اسلامی از سال 1390تا 1402 می باشد. و نمونه پژوهش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با روش هدفمند بود. یافته های پژوهش نشان داد، ابعاد مدرسه تراز اسلامی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عبارتند از: بعد معنوی، بعد فردی، بعد اجتماعی و بعد فرهنگی. مولفه های مدرسه تراز اسلامی عبارتند از: ساده سازی، پالایش، متناسب سازی، تعادل، انعطاف پذیری و مشارکت. بر همین اساس مدرسه باید محل تجربه ی حیات طیبه و آماده شدن متربیان برای تحقق مراتب آن در همه ابعاد و ورود به جامعه تراز اسلامی باشد. از جمله شاخص های مدرسه تراز اسلامی بر اساس سند تحول بنیادین عبارتند از: اندیشه ورزی، توجه به تمام ساحت های زندگی، ارتباط با نهاد خانواده، ارتباط با نهادهای علمی و فرهنگی، ارتباط با جامعه محلی. برخورداری از حیات طیبه در بعد جمعی و تحقق جامعه تراز اسلامی نیازمند مدرسه تراز اسلامی است. نتایج نشان دهنده آن است که درافق چشم انداز سند تحول بنیادین آموزش وپرورش در نظام جمهوری اسلامی ایران، مدرسه جلوه ای از تحقق حیات طیبه و جامعه اسلامی است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تأثیر مدیریت استعداد بر جوّ سازمانی با نقش واسطه ای سرمایه فکری معلمان آموزش و پرورش در شهر رشت
رضا براری - حسین نجفی - حسین آلکا
پژوهشی بر باور خودکارآمدی و زمینه های ایجاد شغل
الهام سالاری پاشغی - الناز خلیلی
طراحی کنترلکننده MPC برای بهبود دینامیک مبدل بوست مرتبه دوم در شرایط متغیر بار
حسین سعیدی
Exploring Iranian Students’ vs. Teachers’ Attitudes toward Senior High School English Textbooks: Vision Series in the Spotlight
Zahra Aghazadeh
شناسایی و طبقه بندی موانع و مشکلات فعالیت های پژوهشی
امین رضوانی - شبنم کاظمی - مریم عرفانی جزی
بررسی رابطه سبک های مقابله با استرس با عزت نفس و استقلال شغلی در دانشجویان پیام نور شاهرود
سمانه بسطامی - زهرا عجم
تاثیر مشارکت و کار گروهی بر پیشرفت فردی و تحقق اهداف شغلی هنرجویان خیاطی لباس شب
مرضیه گلپور
درس پژوهی - بهبود فرایند املاء نشانه های چند شکل و یک صدا در نشانه (ز،ذ،ض،ظ)
هاجر قربانپور - ابراهیم کرکبودی
چگونه توانستم دانشآموزانم را به ادبیات علاقهمند کنم؟
الهام مظفری ساغند
چگونه توانستم با تکنیک های مشاوره ای گوشه گیری و انزوا طلبی دانش آموز پایه هفتم دبیرستان ترنم ( مانیا )را برطرف کنم؟
زهرا منوچهری - پرویز نیک روش
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0