0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
راهبرد های تدریس موثر و استفاده از تکنولوژی نوین در آموزش جغرافیا
نویسندگان :
سینا کریمی منش
1
امیر عباس کمال زاده
2
رسول شریفی نجف آبادی
3
ایرج علی اکبری
4
1- دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان
2- دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان
3- استادیار دانشگاه فرهنگیان اصفهان
4- استادیار دانشگاه فرهنگیان اصفهان
کلمات کلیدی :
راهبرد های تدریس،آموزش جغرافیا،پیشرفت فناوری،خلاقیت،روش تدریس
چکیده :
با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهبردهای تدریس جدیدی نیز به وجود آمده اند که معلم با استفاده از این راهبردها می تواند کمک شایانی به پیشرفت و ارتقای تحصیلی دانش آموزان کند. یکی از اهداف آموزش جغرافیا، پرورش تفکرخلاق است از این رو برای آموزش، روش های تدریس متنوعی را می طلبد، از آنجایی که جغرافیا علمی است که با روش های منحصر به فرد خود آموزش داده می شود، روش تدریس معلمان در یادگیری دانش آموزان نقش محوری ایفا می کند. در جریان تفهیم درس، ایده ها و نبوغ معلم در به کار گیری حداقل امکانات موجود در راستای کیفیت بخشی به آموزش حائز اهمیت است. در آموزش جغرافیا روش های مفید و متنوعی برای انتقال مفاهیم برای مخاطبان وجود دارد. هدف این مقاله شناسایی و اولویت بندی بهترین روش های تدریس موثر در آموزش جغرافیا است. این مقاله مطالعه ای است که بر اساس هدف توسعه با توجه به اهمیت تحقیقات در زمینه راهبرد های تدریس موثر در آموزش جغرافیا در این دوران، پژوهشی در این زمینه از طریق جستجوی مطالعات مرتبط و انجام یک مطالعه مروری انجام شد. در این مطالعه براساس موضوع پژوهش آشنایی با راهبردهای موثر تدریس آموزش جغرافیا در ایران و برخی کشورهای جهان جستجو شد یافته ها حاکی از آن است که راهبردهایی درتدریس آموزش جغرافیا موثر هستند که علاقه دانش آموزان را به درس جغرافیا به همراه داشته باشد و آموزش را برای آنها شیرین و ملموس کرده و کلاس را از حالت خشک و بی روح در آورند. باتوجه به شرایط پیش آمده در دوره گذشته (ویروس کرونا) و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، آموزش سنتی تا حدودی مقبولیت خود را از دست داده است و ما معتقدیم که ترکیب روش های سنتی با فناوری (روش ترکیبی یا تلفیقی) باید برای دستیابی به نتایج ویژه در تحصیلات تکمیلی استفاده شود. ترکیب این دو در کنار روش های تدریس (بارش مغزی،ایفای نقش و...) مورد استفاده قرار بگیرد. در جریان اینگونه یادگیری های کاوشگرانه، ضمن ایجاد جذابیت و عینی کردن موضوعات درسی، باعث تحقق یادگیری معنادار و شوق آفرین و کسب مهارت های علمی جغرافیا و همچنین تقویت حس علاقه به سرزمین ایران نیز خواهد شد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
هوش مصنوعی، کاربردها و چالشهادر مسیر آموزش
خدایار دژکامه - خورشید کرمیان
کارورزی به عنوان ابزاری برای شناخت همه جانبه محیط آموزشی
اسرا کاویانی چراتی
رابطه میان غرقگی در کار با بهروزی سازمانی در ادارات آموزش و پرورش غرب استان مازندران
مینا سمیع زاده - فرشته هدایتی - لیلا امینه - محمد خرم خواه
تأثیرآموزش های همراه باتولید بر انگیزه پیشرفت هنرجویان هنرستان های آموزش و پرورش
مهناز اسیوند
تاثیر انگیزه پیشرفت و مهارت های ارتباطی بر ابراز وجود درآموزش و پرورش
سیده فائزه ساداتی - مهدی حسین زاده
شناسایی و تبیین جایگاه فناوری های نوین در فرآیند یاددهی یادگیری
سپیده شیرزادپور - مهدی کاظمی
واکاوی آسیبهای نظام مهارتآموزی معلمی در دانشگاه فرهنگیان (مورد مطالعه: مهارتآموزان ماده 28 دانشگاههای غرب کشور)
خلیل زندی - سیامک صادقی
چگونگی اجرای طرح مهارت های زندگی(کرامت) در کلاس
جعفر اکبری لنگوری - شعبان عابدینی منصور - حبیب اله تقی پور طاهر
راهکارها و تکنیکهای موثر بر آموزش مجازی جهت بهبود عملکرد
فرزانه رفیعی خارکشی
ارزیابی تاثیر نرم افزار جئو جبرا در یادگیری درس هندسه (مبحث تبدیلات هندسی )دوره دوم متوسطه
مرتضی گرزین نژاد - محمد دهقاندار
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0