0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تاثیر یک جلسه فعالیت مقاومتی برون گرا بر پاسخهای زمانی کراتین کیناز، لاکتات دهیدروژناز سرمی و فیبرینوژن پلاسمایی دانش آموزان پسر غیر فعال شهرستان آمل
نویسندگان :
علی رضا قنبری
1
رضا پاشا
2
1- اموزش و پرورش
2- آموزش و پرورش
کلمات کلیدی :
تمرین برون گرا، التهاب، کراتین کیناز، فیبرینوژن،دانش آموزان پسر غیر فعال
چکیده :
فعالیت ورزشی برون گرا میتواند موجب آسیب عضلات اسکلتی از طریق اختلالات فراساختاری، التهاب و افزایش فعالیت آنزیمهای پروتئولیتیکی و در نتیجه راه اندازی فرآیند انعقاد خون در درون بدن شود. هدف از انجام پژوهش بررسی تاثیر یک جلسه فعالیت مقاومتی برون گرا برکراتین کیناز، لاکتات دهیدروژناز سرمی و فیبرینوژن پلاسمایی دانش آموزان پسر غیر فعال بود. بدین منظور 12 دانش آموز غیرفعال (با میانگین سن 52 /0 ±08/ 15 سال و شاخص توده بدنی 47/3 ± 58 /25 کیلوگرم بر متر مربع) انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی تمرین برون گرای خم کردن آرنج (6 دوره با 8 -10 تکرار همراه با دورههای استراحتی 2 دقیقهای بین هر دوره و با شدت80%یک تکرار بیشینه) را اجرا کردند. خون گیری به دنبال12ساعت ناشتایی در30 دقیقه پیش از فعالیت و بلافاصله،2 و 24 ساعت پس از تمرین به منظور اندازه گیری مقادیر آنزیم هایCK , LDH و فیبرینوژن انجام شد. دادهها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس در اندازه گیریهای مکرر و آزمون t مستقل در سطح 05/0 p≤ بررسی شد. نتایج نشان داد که مقادیر CK به دنبال فعالیت برون گرا بلافاصله،2 و 24 ساعت پس از آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه تجربی و نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشت(به ترتیب 05/0 p=، 024/0 p=و042/0p= ؛ و بین گروهی 001/0 p=،00/0 p=و03/0p=). مقادیرآنزیم LDH گروه تجربی دارای افزایش معناداری نبود. افزایش مقادیر LDH تنها 2 ساعت پس از آزمون بین دو گروه معنا دار بود (043/0 p=). در سطوح فیبرینوژن گروه تجربی و مقادیر بین گروهی افزایش معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر یک جلسه فعالیت مقاومتی برونگرا موجب آسیب عضلات اسکلتی، که از علائم کلاسیک حاد التهابی است در عضلات فعال میگردد. اما در سطوح فیبرینوژن پلاسمایی به عنوان یکی از فاکتورهای انعقادی و شاخص التهابی حاد تغییر قابل توجهی ایجاد نمیکند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی اثربخشی روش تدریس نمایشی در مقطع ابتدایی
علی علی محمدپور - احسن الهوردی فرد - سجاد آقازاده صادق بیگلو - رضا محمودزاده
رابطه هوش معنوی با اخلاق حرفه ای معلمان ابتدایی
رضا براری - مرتضی علیجانپور لداری
چگونه توانستم حس مسئولیت پذیری نسبت به امکانات مدارس را در دانش آموزان نهادینه سازی کنم؟
حمیدرضا فریدی - ملیحه دولتی - فرهاد رجب زاده - ملک سیما عزیزی
بررسی تاثیر فعالیت های مکمل تربیتی(فوق برنامه) بر اثر بخشی تدریس(مطالعه موردی معلمان کرمان)
زهرا دارباز - عزت الله ملک پور افشار
آموزش مجازی ( مزایا و معایب )
خورشید یزدانی
بررسی عوامل مؤثر بر افزایش انگیزه و رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی (مطالعه مروری)
جواد رستمی
تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان براساس تکنیک ویلیام رومی
مونا سالاری فرد
نقدی بر کتاب حسابان (1) پایه یازدهم متوسطه ی دوم (رشته ریاضی و فیزیک) بر اساس بررسی تناسب کتاب با ساحتهای شش گانه تعلیم و تربیت و هویت ملی، آماره ی t و دیدگاه دبیران
منظر مالکی - فاطمه مقصودی
نقش آموزش و پرورش در تربیت دینی دانشآموزان
اکرم میرمحمدی
اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مشکلات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی
مژگان صفرنژاد - فاطمه الیاسی مصباح - اریج قیاسی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0