0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر خودکارآمدی،خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی
نویسندگان :
محمد علیزاده
1
ثمانه رسولی ساروی
2
1- دانشگاه غیر انتفاعی ادیب ساری
2- دانشگاه غیر انتفاعی ادیب ساری
کلمات کلیدی :
سازگاری اجتماعی،خودتنظیمی،خودکارآمدی،مهارتهای زندگی،دانش آموزان
چکیده :
هدف از این تحقیق اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر خودکارآمدی،خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازنظر روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و ازنظر موقعیت میدانی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر و دختر مقطع ابتدایی شهرستان فریدونکنار که در سال تحصیلی 1401-1400 در پایه تحصیلی پنجم و ششم ابتدایی مشغول به تحصیل هستند که طبق آمار موجود در اداره آموزشوپرورش شهرستان فریدونکنار 1100 نفر میباشند. روش نمونهگیری بهصورت غیر تصادفی هدفمند بود. ابتدا در بین مقاطع تحصیلی پنجم و ششم مدارس دولتی شهرستان فریدونکنار پرسشنامههای سازگاری اجتماعی (بل فروم، 1961)، خودتنظیمی (بوفارد، 1995) و خودکارامدی(شرر و مادوکس،1982) توزیع شد و از بین کسانی که در این پرسشنامهها نمره 20-16 برای پسران و 24-20 برای دختران در پرسشنامه سازگاری اجتماعی، نمره بین 28 تا 14 در پرسشنامه خودتنظیمی و نمره بین 34 تا 17 در پرسشنامه خودکارآمدی کسب کردند تعداد 30 دانشآموز به روش تصادفی ساده انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه 15 نفر آزمایش و کنترل جایگزین شد. برای پروتکل آموزش مهارتهای زندگی،گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 60 دقیقهای هفتگی تحت آموزش مهارتهای زندگی طارمیان، ماجویی (1387) بهصورت گروهی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره در نرمافزار آمار SPSS 24 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مداخله مهارت زندگی موجب افزایش خودکارآمدی و خود تنظیمی در گروه گواه شده و بر نا سازگاری اجتماعی(تاثیری کاهنده داشته بعبارتی سازگاری را افزایش داده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
سیمای زن در شاهنامه
فاطمه حاجی پوراسی - حوا ابراهیمی
تاثیر آموزش برنامه فرندز بر مهارت اجتماعی کودکان سن مدرسه (10- 6 ساله )
مریم رشیدان - ارمیا مقصودلو - سعیده عزیزی مهکویه - نیکو لطیفی
دستاوردهای آموزشی و پژوهشی سفرهای علمی برای دانشجویان معماری
سید محسن موسوی
سواد رسانه ای یک نیاز نخست در دوران همه گیری ویروس کرونا
اعظم جهانگیری - سمیرا ابراهیم پور کومله
روشهای نوین آموزش مبتنی بر فناوری متاورس
علیرضا جعفری - حسن سلمانی تیله نوئی - دکتر رحیم اصغری
فرصت هاوتهدیدهای فضای مجازی ازنگاه تربیتی
مبینا عباسی رستمی - فائزه صفری کردی
بررسی تاثیر استفاده از ابزارهای آموزش دیجیتال بر خودتنظیمی و استرس اجتماعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان بندرعباس
احمد درویشی - نازیلا خطیب زنجانی
بررسی رابطه ذهن آگاهی با استرس شغلی کارکنان در ادارات امور مالیاتی استان مازندران
زینب کرمی - دکتر داود کیاکجوری
ضرورت توجه به سواد مالی و اقتصادی در آموزش ریاضیات ابتدایی
حسین عباسی - محمدجواد اسلام پور - مهدیه اجدادی
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و یادگیری
زینب داودی - آرزو موسوی - معصومه همتی زاده
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0