0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تاثیر آموزش برنامه فرندز بر مهارت اجتماعی کودکان سن مدرسه (10- 6 ساله )
نویسندگان :
مریم رشیدان
1
ارمیا مقصودلو
2
سعیده عزیزی مهکویه
3
نیکو لطیفی
4
1- بندرعباس
2- دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
3- تهران
4- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
کلمات کلیدی :
برنامه فرندرز،مهارت اجتمعی،سن مدرسه
چکیده :
چکیده: مقدمه: دوران کودکی از برجسته ترین دوران در طول زندگی انسان می باشد. توجه به این دوران به حدی است که روانشناسان و صاحب نظران و محققان تعلیم و تربیت آن را برجسته ترین مرحله در تکوین شخصیت انسان دانسته اند. يكي از مهمترين دستاوردهاي دوران كودكي كسب مهارت هاي اجتماعي است. ضروری است که کودکان با همسالان، خانواده، معلمان و افراد درون جامعه خود تعامل های اجتماعی مطلوب را آغاز و حفظ کنند. مواد و روش: در اين مطالعه تجربی، 60 کودک 6 تا 10 ساله به صورت تصادفی ساده از مدرسه های شهر علی آبادکتول سال 98 انتخاب و به گروه آزمون و کنترل با روش تصادفی ساده تقسيم شدند. آموزش گروهی برای گروه آزمون برگزار شد و قبل از مداخله و یک ماه بعد، اطلاعات توسط پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون از هر دو گروه جمع آوری گرديد. سپس اطلاعات بعد از جمع آوری وارد نرم افزار آماری SPSS25و در سطح معناداری 05/0 تجزيه و تحليل شدند. یافتهها: در گروه آزمون میزان مهارت اجتماعی قبل از مداخله 84/15 + 46/205 و بعداز مداخله 36/15 + 9/215 نشان داده شد که آزمون تی زوج اختلاف معنی داری را نشان نداد (01/0> P). همچنین آزمون تی مستقل بین دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله اختلاف معنی داری را نشان نداد( 78/0= P). آزمون تی مستقل بین دو گروه ازمون و کنترل بعد از مداخله در ابعاد رفتار اجتماعی (03/0= P )، برتری طلبی ( 04/0= P ) و روابط با همسالان (009/0= P ) اختلاف معنی داری را نشان داد ولی در بعد کلی اختلاف معنی داری را نشان نداد (1/0= P ). همچنین آزمون آنکوا اختلاف معنی داری را نشان داد (01/0 >P) طوری که 26 درصد تغییرات پس ازمون می تواند به احتمال زیاد در اثر متغییر مستقل همان آموزش فرندز باشد. نتیجهگیری: با افزایش مهارت والدین و کودکان سن مدرسه در زمینه مهارت اجتماعی، توانایی کودکان در ارتباط برقرار کردن با دیگران بویژه همسالان بهبود یافته است و هم چنین افزایش علاقه کودک به دوستان و بازی های دسته جمعی را باعث می شود. لذا مدیران و مسئولین تربیت کودکان می توانند از این برنامه آموزشی جهت ارتقا رفتار اجتماعی صحیح در کودکان و افزایش مهارت کودکان در اجتماعی شدن استفاده کنند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تحلیل وضعیت موجودوتبیین وضعیت مطلوب در آموزش و پرورش فراگیر
فروغ لزرگیلانی - جعفر نصیر ناتری
جستاری بر راهکارهای کاهش اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان
امیرحسین سنجانی - سیده محترم محسنی - سیده لیلا موسوی - سیده زینب موسوی
بررسی تاثیر کلاس درس مجازی بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان ابتدایی و منزلت اجتماعی معلمان شهرستان محمودآباد
مرتضی طهماسبی
بررسی میزان اثربخشی نقش مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء کیفیت آموزش
آرزو موسوی - معصومه همتی زاده - زینب داودی
تاثیر آموزش مهارت کنترل استرس بر قلدری و تکانشی بودن دانش آموزان پسر متوسطه اول شهرستان محمودآباد
مصطفی شعبانی - رضا دنیوی - ابوالقاسم بریمانی
چهاربنیان امنیت غذایی، مدیریت ریسک ، بیمه کشاورزی و پایداری ملی
رامین امینی زارع - سیمین امینی زارع
نقش نظم و انضباط و تأثیرات آن بر فرایند یاددهی- یادگیری و بهبود عملکرد سیستم آموزشی
سعید محسنی پور - حمیدرضا محسنی پور
بررسی تأثیر مدت زمان تکالیف بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره اول ابتدایی
زهرا خزائی - خدیجه فرضی - سلیمه پورمصطفی خشکرودی
اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری بر تاب آوری مادران دارای کودکان طیف اتیسم
محمد شفیعی - سعید صالحی - مریم بابایی
بررسی ارتباط چابکی و هوش سازمانی با ایمنی در محیط کار در پرسنل آتش نشانی قم
مهدی رضای کاشانی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0