0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسي ترجيح سبك تدريس دبيران و عوامل مؤثر بر انتخاب آن (مورد مطالعه: دبيران دوره دوم متوسطه شهرستان چالوس)
نویسندگان :
مهرزاد باروج کیاکلایی
1
سیما سیمیاری
2
1- آموزش و پرورش شهرستان چالوس
2- دبیرستانهای چالوس
کلمات کلیدی :
سبك تدريس، سبك تعاملي، سبك اقتدارگرا، سبك تسهيلگر، دبير دوره دوم متوسطه
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعيين ترجيح سبك تدريس دبيران و عوامل مؤثر بر انتخاب آن انجام شده است. اين پژوهش بهلحاظ هدف جزء تحقيقات كاربردي است كه با روش تحقيق توصيفي- پيمايشي انجام گرفته است. جامعه آماري پژوهش شامل كليه دبيران دوره دوم متوسطه شهرستان چالوس به تعداد 221 نفر بود كه براساس فرمول كوكران 141 نفر (70 زن و 71 مرد) به روش نمونهگيري تصادفي طبقهاي بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوري دادهها، پرسشنامه استاندارد سبك تدريس گراشا- ريچمن (1996) و پرسشنامه عوامل مؤثر بر انتخاب سبك تدريس سوسو (2016) بود كه روايي محتوايي آنها طبق نظر متخصصان علوم تربيتي و پايايي آنها به روش آلفاي كرونباخ به ترتيب با ضرايب 84/0 و 81/0 مورد تأييد قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهاي تي تك گروهي و فريدمن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافتهها نشان داد كه دبيران دوره دوم متوسطه به ترتيب سبكهاي تدريس تسهيلگري، تخصصي، تعاملي، اقتدار رسمي و مدل شخصي را ترجيح ميدهند. همچنين، عوامل مؤثر بر انتخاب سبك تدريس ترجيحي دبيران به ترتيب اولويت عبارتند از: فضاي كلاس درس و سالن سخنراني، رتبه يا وضعيت فعلي خود، گرايشها و ارزشهاي شخصي، تعداد دانشآموزان و اندازه كلاس، تواناييهاي رشدي دانشآموزان، حضور مدير مدرسه، تعامل با معلمان ديگر يا مدير مدرسه، هدف و طراحي درس، زمان تعيين شده براي تدريس، دسترس بودن مواد و منابع آموزشي و هنجارهاي مدرسه.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
آموزش مجازی(تکنیک ها، مزایا و معایب)
زینب داودی - معصومه همتی زاده - آرزو موسوی
بررسی وشناسایی آسیب شناسی اعتیاددردوران نوجوانی وجوانی
حوری باباجانی ولوکلا
ادغام کسب و کار دیجیتالی و اقتصاد سبز؛ فرصت هایی برای توسعه ی پایدار زیست محیطی
سیده رقیه رمضان زاده مقری - مریم کاردگر
بررسی مقایسه ای یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی با یادگیری مشارکتی بر میزان شادکامی دانش آموزان
شقایق رضاپناه - فاطمه دهقان - اویس حمیدی - علی مهری - اسماعیل قنبری
بررسی نقش انگیزه مشارکت ورزشی بر تداعی برند تیم های ورزشی در استان آذربایجان شرقی
پریا حسین زاده - بهمن ولی نژاد - سید یوسف حاجی اصغری
آموزش خلاق در مدارس ابتدایی: بررسی راهکارهای موثر برای معلمان
سیده فاطمه محمدنیا
تحلیل محتوا کتاب علوم چهارم ابتدایی از دیدگاه الگوی خلاقیت گیلفورد
فردوس حیدری ریکنده - پریسا سالار
تاثیر تصویر سازی مثبت بر افزایش یادگیری دانش آموزان در دروس مشکل (مطالعه موردی دبستان پسرانه چمران زاهدا ن)
زهرا ابراهیمی شاهرودی - مریم نوری ورمال - مژگان شادوند - منیره سنچولی
عوامل اثرگذار افزایش نقش معلم در فرآیند یاددهی - یادگیری
مینا خانپور درکا - فریده فراحی
محاسن و معایب آموزش مجازی در مدارس و دانشگاه ها
مرضیه دهقان - فاطمه دهقان
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0