0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تحلیل محتوای ارتباطی تمرینهای درسی کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی (چاپ ۱۳۹۸) بر اساس اهداف رفتاری تدوین شده در کتاب راهنمای معلم
نویسندگان :
سمیع علی بلاغی
1
صونا تیموری
2
1- دانشگاه فرهنگیان
2- دانشگاه فرهنگیان
کلمات کلیدی :
مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی، کتاب راهنمای معلم، تمرین، اهداف رفتاری
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان ارتباط تمرین های کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی ( چاپ ۱۳۹۸) با اهداف رفتاری تدوین شده در کتاب راهنمای معلم، انجام شده است. و با روشهای متداول در آمار توصیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا، ارتباط اهداف با تمرینهای کتاب مورد تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش اهداف رفتاری، طبقات را تشکیل داده است که تمرینها بر اساس آنها رمزگذاری و شمارش شده است. واحد ثبت در این تحقیق، «مضمون تمرین» بوده و واحد زمینه، فصلهای کتاب می باشد. همچنین روش شمارش در این تحقیق، روش شمارش فراوانی ها و وجود و عدم وجود است. جامعه آماری پژوهش، کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی (چاپ ۱۳۹۸) و نمونه شامل خودآزمایی ها، پرسش ها، فعالیت ها و تمرین های کتاب میباشد. نتایج تحلیل نشان داد که از مجموع ۷۳ هدف رفتاری تدوین شده در کتاب راهنمای معلم، ۵۶ هدف یعنی ۷۷٪ اهداف دارای تمرین میباشند و ۱۷ هدف یعنی۲۳٪ اهداف دارای تمرین نمی باشند. همچنین اطلاعات حاصل از یافتهها حاکی از آن بود که از مجموع ۱۲۳ تمرین موجود در کتاب مطالعات اجتماعی، ۸۸ تمرین یعنی ۷۲٪ تمرینها در راستای تحقق اهداف میباشند و ۳۵ تمرین یعنی ۲۸٪ تمرینها در راستای تحقق اهداف نمیباشند. داده های فوق بیانگراین است که تمرین های کتاب در حد قابل قبولی با اهداف کتاب راهنمای معلم، هماهنگی داشته و تا حد مطلوبی تمرین ها موجب محقق شدن اهداف شدهاند. اما انتظار میرفت با توجه به جدید التالیف بودن کتاب، مقدار هماهنگی بیشتر از این میبود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بهکارگیری روشهای آماری پیشرفته در برآورد نقاط چرخش اقتصادی
سعید فیروزی - مجتبی اصغری
تعامل صنعت با دانشگاه از طریق تغییر در سرفصل دروس رشته های فنی و مهندسی
سید رضا ابراهیم پور - فرسا اصغرپور علمداری - محمود علی اصغرپور موزیرجی - علیرضا رحیمی
بررسی سلامت جسمانی _روانی وابعاد هویت دانش آموزان در دروره ی ابتدایی
صدیقه میارنعیمی - عاطفه حاجی تبار - منصوره براری - سهیلا کیادلیری
چگونه توانستم کندنویسی دانشآموزانم را بهبود ببخشم
طاهره محمد قلی پور رزکناری
بررسی و تبیین یادگیری معکوس و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
زینب شیخ الاسلامی کندلوسی
ضرورت آموزش سواد رسانهای در نظام آموزش و پرورش
مونا سالاری فرد - مسعود سالاریفرد - آمنه رنجبر واودره
بررسی نقش آموزش های مجازی در اثر بخشی نظام آموزشی (مطالعه ی موردی معلمان آموزش و پرورش شهرستان ایلام)
بهمن غلامی - مریم رشیدنهال
Age and Language Learning: Exploring the Impact of the Critical Period Hypothesis on ESL/EFL Learners
َAtefeh Borunllou - Mohammad Mohammadi
بررسی کتاب کاروفناوری پایه ششم ابتدایی ازمنظرپرداختن به کشاورزی به عنوان بخش مهم حوزه کارآفرینی و کسب وکار در ایران
فاطمه پرسته - فائزه ملاآخوندی - فرزانه خندان آستانی
نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش
مهسا غلامحسین¬زاده - زهرا بهرامی - مجید خورشیدی - عباس وفائی سورکی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0