0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
مقایسه تطبیقی عملگرایی آموزشی در کتاب های قدیم و نوین ریاضی متوسطه (مطالعه موردی مبحث تابع دوره دوم متوسطه)
نویسندگان :
ریحانه سادات مهدی زاده
1
ابراهیم ریحانی
2
سعید حق جو
3
1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
3- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
کلمات کلیدی :
تابع، دوره متوسطه دوم، ریاضیات، عملگرایی آموزشی، کتاب درسی.
چکیده :
کتاب های درسی بهعنوان منابع اصلی تدریس در نظام آموزش و پرورش ایران، روش های مختلفی برای آموزش محتوا به دانش آموزان بهکار می برند. نقد و ارزیابی کارایی و اثربخشی سیر تحول این منابع، یکی از مهمترین وظایف پژوهشگران و برنامهریزان درسی است. از این رو روش های مختلف ارزیابی و کیفیت سنجی در مکاتب مختلف فکری مورد استفاده قرار می گیرند. هدف این پژوهش تحلیل سیر تحول فصل تابع کتاب های درسی ریاضی پایه دهم در مکتب عملگرایی است. در این راستا محقق پس از کدگذاری موضوعات آموزشی مرتبط با مؤلفه ی عملگرایی آموزشی یعنی: سودمندی، علاقه، تجربه و ادغام به مقایسه کمی این مولفه ها در کتب قدیم و نوین پرداخته است. در نتایج پژوهش مشخص شد که کتاب چاپ 1399 در تمامی مؤلفه ها نسبت به کتاب چاپ 1376 بهبود بیش از سیصد درصدی دارد. در انتها پیشنهاداتی جهت بهبود بیشتر عملگرایی کتاب با تاکید بر اضافه شدن تمرین ها و فعالیت های مبتنی بر: بازی، تجربه و پروژه ی کلاسی، ارائه شده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
رابطه سبک های شناختی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با اضطراب ریاضی در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه یک شهرستان ساری
اسحق علی خطابی - میترا حق شناس
اثربخشی آموزش مهارت جرات ورزی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان
مهسا ممشلی
تحلیل محتوایی کتابهای درسی جامعه شناسی پایه دهم تا دوازدهم انسانی دوره متوسطه دوم و میزان انطباق آن ها با شایستگی های پایه سند برنامه درسی ملی
شهلا سلطانی
مروری کوتاه بر نانوکاتالیزگرهای فلزی در واکنش تخریب یا احیاء رنگهای آلی آلایندهی محیطزیست نظیر 4-نیتروفنول، متیلن بلو و کنگو رد
فاطمه کریمی - سعیده کریمی
بررسی اثربخشی آموزش سخت رویی بر افزایش خودکنترلی و خودمحوری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان نیک شهر
احمد درزاده
بررسی رابطه شایستگی هیجانی - اجتماعی با درک اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر آمل
سمیه نائیجی فر - سیده زهرا هاشمی نسب - علی توکلی - محمد حسین صابران
بررسی مبانی نظری شایستگیهای مربوط به متخصصان تکنولوژی آموزشی
محسن عفتی - فریده فلاح - طاهره عادلی - رضا پاشا
كنش پژوهي تشخيص و بهبود فن بيان دانشجو معلم كارورز و تأثیر آن در اثربخشی تدريس در كلاس ششم دبستان شهيد شيراني شهرستان اصفهان
صادق رزاق زاده - محمد حسین عربی
چگونه آموزش فارسی در دوره ی دوم ابتدای را جذاب ، اثر بخش و کارا کنیم ؟
فاطمه سلیمان پور - فاطمه آقاجان زاده
استراتژی های مؤثر در ارتقای انگیزه تحصیلی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان
ارشیا آقاجانپور
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0