0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
نقش معلم و مدرسه در توسعه فرهنگ نماز
نویسندگان :
سجاد آقازاده صادق بیگلو
1
علی علی محمد پور
2
1- آموزش و پرورش خداآفرین
2- دانشگاه فرهنگیان - پردیس علامه امینی تبریز
کلمات کلیدی :
نماز، معلم، مدرسه، فرهنگ، توسعه
چکیده :
همانطوركه در كلام نوراني رسول مكرم اسلام (ص) آمده است، نماز ستون دين است. و ستون هرچه محكمتر باشد ساير اجزاي بنا محكمتر واستوارتر خواهد بود. پس ضرورت عقلي وشرعي اقتضا ميكند، كه قبل از همه بايد به محكمسازي واستوارسازي ستون دين پرداخته شود، و پرداختن به اين امر مهم را فرهنگسازي نماز نام مينهيم. نماز رکن اصلی دین است و به عنوان نمودی بارز و آشکار از رفتارهای دینی باید اصلیترین جایگاه را در زندگی مردم داشته باشد. به همین سبب می بایست، از بهترین شیوهها و بهترین افراد برای دعوت به این امر مهم استفاده کرد؛ تا بتوان اهمیت این ستون خیمه دین را به نحو احسن برای جامعه و افراد آن، بالاخص دانشآموزان که سرمایه اصلی نیروی انسانی در جامعه هستند بازگو کرد و نشان داد که مقید بودن به نماز گزاردن و خصوصا تاثیرات مثبت نماز اول وقت، چه نتایج روشن و امیدوار کنندهای در زندگی افراد خواهد داشت. این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی و با مراجعه به کتب، مقالات گوناگون و سایر اسناد مدون نگاشته شده است؛ به دنبال آن است که به نقش موثر و سازنده معلمان و مدارس درتوسعه فرهنگ نماز بپردازد. زیرا که کودکان و نوجوانان بیشترین و مناسبترین اوقات عمر خویش را در مدرسه میگذرانند لذا، مانوس نمودن آنان با این فریضهی الهی و ترغیب آنان به نماز نیازمند فراهم آوردن شرایط و امکانات متناسب در مدرسه است. دانشآموزان به واسطه روحیه پرسشگری که دارند، اگر در محیطی مناسب و با افراد مناسب در این کار روبهرو شوند و سوالاتشان راجع به نماز، یاد خدا و اهمیت آن و نیز پیامدهای منفی غفلت از آن با أدله درست و منطقی پاسخ داده شود و نیز خود معلمان، عامل به سخنان خود در این زمینه باشند؛ خواهیم دید که چگونه دانش آموزان با میل و رغبت و با اشتیاق به سوی نماز پر میکشند و همچون عاشقی که در انتظار به سر میبرد؛ آن ها نیز منتظر لحظه اذان و نماز گزاردن میشوند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تاثیر نرم افزار آموزشی بر یادگیری درس فارسی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی
مهدی کهنسال کل کناری - عارف بابایی - عاطفه مجدی کفشگری - فاطمه پور عباس قاجاری
آسیب شناسی شیوع کووید 19 بر آموزش و پژوهش در مدارس
مهدیس شاهینی
بررسی رابطه تعهد سازمانی و سلامت روانی با نقش واسطهای سیستم مدیریت ایمنی در کارکنان شهرداری قم
احسان خوش حرف
تاثیر نرم افزارهای موسیقی بر یادگیری زبان انگلیسی
ساجده ملکی
تحلیل محتوای کتاب درسی تفکّر و پژوهش پایۀ ششم دبستان بر اساس ساحتهای ششگانۀ تربیت در سند تحوّل بنیادین
نیما خادمی - ابراهیم محمّدجانی
پژوهش محوری درس تاریخ ادبیات
حمیده اسدی
روش های آموزش مهارت های اجتماعی و ارتباطی به دانش آموزان ابتدایی
راضیه علی پور - فاطمه سمنان
بررسی اثربخشی آموزش بدون تکلیف شب بر یادگیری دانش آموزان
لیلا جهاندار لاشکی - طاهره سلطانی
روایتی از بهبود درک اهرم و تکیهگاه با روش حل مسئله
فاطمه محمدی ششکل - سمیه مصطفوی - شهین حیدری - زهرا علی پور
محاسن و معایب آموزش مجازی در مدارس و دانشگاه ها
منصوره توسلی - الهه محمدیان - اکرم رضایی - فهیمه عبدالهی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0