0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
روایتی از بهبود درک اهرم و تکیهگاه با روش حل مسئله
نویسندگان :
فاطمه محمدی ششکل
1
سمیه مصطفوی
2
شهین حیدری
3
زهرا علی پور
4
1- دانشگاه پیام نور بابل
2- دانشگاه پیام نور آمل
3- دانشگاه آزاد بابل
4- موسسه مارلیک نوشهر
کلمات کلیدی :
ماشین، ماشین ساده، اهرم، تکیهگاه
چکیده :
پژوهش حاضر از نوع درس پژوهی وبا عنوان «روایتی از بهبود درک اهرم و تکیهگاه با روش حل مسئله» در دبستان قدس تلارم واقع در شهرستان محمود آباد در استان مازندران اجرا شده است. این درس پژوهی حاصل فعالیت تیمی و مستقیم4 نفر از همکاران در زمانی قریب به چهار ماه بوده است. از آن جا که درک مفاهیم علوم در دانشآموزان تمام مقاطع به خصوص مقطع ابتدایی سخت و پیچیده است، برآن شدیم تا پژوهشی در این راستا ارائه دهیم و چالشی از چالشهای علوم در مقطع ابتدایی را برطرف نماییم. باتوجه به پیچیدگی مبحث اهرم، کاربرد آن در زندگی روزمره، گستردگی مفهوم آن و نظرسنجیهای انجام شده، مبحث اهرم راجهت درس پژوهی انتخاب کردیم. در این پژوهش سعی نمودیم با نگاه اختصاصی به اهرم و چالشهای آن، تغییری در روند یاددهی و یادگیری ایجاد نماییم و با توجه به آنکه در این مبحث، اصلی ترین و اساسی ترین قسمت که برای دانشآموزان جدید بوده و غالبا به خاطر ضعف در تدریس، دچار درک اشتباه و کج فهمی میشوند، تکیهگاه است نگاه خاصتری به آن داشته ایم و بر اساس قانون تکیهگاه سازی و استفاده از روشهای مختلف تدریس مثل ایفای نقش، حل مسئله، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، نمایشی و مکاشفهای در تفهیم و نهادینه سازی این مفهوم تلاش کردهایم. با توجه به آنکه یکی از اهداف کلی در علوم پنجم آشنایی دانشآموزان با ماشینهای ساده است کار با توضیح این مفهوم شروع میشود. در ادامه با روش ایفای نقش، دانشآموزان دچار چالش شده و برای حل مسئله فرضیات خود را ارائه میدهند، بعد از بررسی فرضیات با مفاهیم اهرم و تکیهگاه آشنا میشوند. در ادامه مسیر تدریس با معرفی اهرمهای گوناگون و محل تکیهگاه در آنها و انجام آزمایش کتاب سعی در بهبود درک این مفاهیم داریم. باتوجه به نتایج نظر خواهی از اعضای گروه درس پژوهی مدرسه و دانشآموزان و مشاهده رفتار آنها پس از هر تدریس و بررسی نتایج ارزشیابی پایانی،مشخص گردید که میزان یادگیری دانشآموزان در اجرای دوم %8 بیشتر از اجرای اول بوده و به درک عمیقتری از مفاهیم فصل دست یافته اند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
چالش های عمده در کاربست فنآوری های نوین آموزشی در مدارس
اعظم حیدری - مهدی کاظمی
مسیری نوین در جاده تعلیم و تربیت (آموزش اعتماد به نفس از مقطع ابتدایی)
آزاده دقیق مهابادی
بهره وری در منابع انسانی آموزش و پرورش؛ مسائل، چالش ها و راهکارها
سمیه نگراوی
بررسی رابطه بین فلسفه های تربیتی با سبک های مدیریت کلاس (مورد مطالعه: معلمان مقطع ابتدایی شهرستان قروه در سال تحصیلی 1401/1400)
داود غلامی - سیامک صادقی - محسن عبدالملکی
اهمیت آموزش ویادگیری اکتشافی در آموزش وپرورش
مرتضی نظمی - مینا سلیمان زاده - مصطفی فدایی - سیده مرضیه میری کانی
پیش بینی ناگویی خلقی بر اساس اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه با پیشرفت تحصیلی پایین
فاطمه نادی
بررسی تاثیر روش قصه گویی بر مهارت حل مسئله در کودکان 4 تا 6 سال شهرستان کلاردشت
فریده اصغری
ماهیت دعا از دیدگاه مولانا
نگار رشید
تاثیر بهره گیری از سیستم چندرسانه ای پادکست آموزشی بر انگیزش پیشرفت و یادگیری دانش آموزان در درس قرآن
مجتبی رضایی راد - علی شیردل دارابی - علی کرم دار اسرمی - سید رضا جلالی کوهی خیلی - محمد قدیری پائین لموکی
مروری بر تأثیرات یادگیری خُرد بر سطح یادگیری
سیده مائده زمانی - مریم ق قادری - مهدی برزگر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0