0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
نقش آموزش پژوهشمحور در افزایش فرصتهای شغلی و توسعه اقتصادی و جامعه
نویسندگان :
سیما سیمیاری
1
مسعود سالاریفرد
2
کبری باکویی کتریمی
3
1- دبیرستانهای ناحیه 2 ساری
2- دبیرستانهای منطقه 11، تهران
3- دبیرستانهای ناحیه 2 ساری، مازندران
کلمات کلیدی :
آموزش پژوهشمحور، یادگیری پژوهشمحور، رویکرد ساختنگرا، فرصتهای شغلی، توسعه اقتصادی
چکیده :
آموزش پژوهشمحور که از نظریه ساختنگرایی برآمده است، توسط کمینیوس و دیویی در محیطهای آموزشی بهکار گرفته و توصیه شده است. آموزش پژوهشمحور به روشهایی اطلاق میشود که به دانشآموزان اجازه میدهد کنجکاو باشند و سؤال بپرسند، فرضیهها و تبیینهای خود را توسعه دهند، تحقیق کنند، مشاهده کنند و شواهد و مدارک را جمعآوری کنند و در نهایت یافتههای خود را تدوین و بیان نمایند. با توجه به اهمیت بهکارگیری آموزش پژوهشمحور در فرایند یاددهی- یادگیری، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش پژوهشمحور در افزایش فرصتهای شغلی و توسعه اقتصادی و جامعه انجام شده است. این پژوهش به لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی است که با روش کتابخانهای (مروری) صورت گرفته است. لذا منابع مختلف چاپی و الکترونیکی مرتبط با موضوع پژوهش که در دسترس پژوهشگر قرار داشتند، مورد مطالعه قرار گرفته و یادداشتبرداری شدند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که آموزش پژوهشمحور، الگویی جامع و شامل الگوی حل مسأله، تفکر انتقادی و الگوی استقرایی است که دانشآموزان میتوانند از هر یک از این الگوها یا ترکیبی از آنها به تناسب شرایط و موقعیت استفاده نمایند. به عبارت دیگر، یادگیری پژوهشمحور دانشآموزان را به پژوهشگران و یادگیرندگانی مادامالعمر تبدیل میکند که میتوانند با هم کار کنند و استمرار همکاری و همفکری میان دانشآموزان در مدرسه و بهدنبال آن در آینده زمینهساز توسعه فرصتهای شغلی و کارآفرینی و در نتیجه توسعه اقتصادی و پیشرفت جامعه خواهد شد. از اینرو، تشویق و ترغیب معلمان به استفاده از روشهای تدریس فعال و پژوهشمحور در کلاسهای درس جهت به چالش کشیدن تفکر دانشآموزان و بهبود تعامل، مشارکت و همکاری در بین آنان پیشنهاد شده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
فرصت هاوتهدیدهای فضای مجازی ازنگاه تربیتی
مبینا عباسی رستمی - فائزه صفری کردی
رابطه بین ویژگی های شغلی و تعهد حرفه ای داوران کشتی استان مازندران
سیدحسین علوی - اباذر اسلامی
تحلیل محتوای کتاب حسابان (1) پایه یازدهم متوسطه ی دوم (رشته ریاضی و فیزیک) بر اساس تکنیک ویلیام رومی، حیطه ی شناختی بلوم
فاطمه مقصودی - منظر مالکی - حمیده حسامی - مرضیه لاله
نقش ارتباط فضای آموزشی و درگیری های فعالیت بدنی و ذهنی دانش آموزان از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان قائمشهر
ندا آذرپیرا
تحلیل محتوای کتاب فارسی پنجم ابتدایی براساس شاخص مک لافلین
سیده مریم موسوی - فائزه جعفری
عوامل موفقيت معلم
محمدرضا محمدزاده رهنی - حسن فریدی
بررسی روش های سنجش در ارزشیابی کیفی – توصیفی، چالش ها و فرصت ها
فریبا سروری - سوری احمدی خطیر
بررسی نقش شیوههای فرزندپروری در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان نوجوان
محدثه ملکزاده فیروزآبادی - خدیجه زارعی محمودآبادی - مریم زارعی محمودآبادی
آداب و سنن غدیر و راه های گسترش آن
ام البنین مسعودی
بررسی جایگاه گردشگری مذهبی
دکتر حسن فریدی - حمیدرضا فریدی - داود طالبی - زکیه شفیق
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0