0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه اول مقطع ابتدایی بر اساس میزان توجه به ابعاد هویتی
نویسندگان :
عارف علیزاده
1
علیرضا ذبیحی کلکناری
2
1- آموزش و پرورش - دانشگاه فرهنگیان
2- آموزش و پرورش- دانشگاه فرهنگیان
کلمات کلیدی :
هویت ملی، آموزش و پرورش، ایران، تحلیل محتوا. کتاب بخوانیم
چکیده :
آموزش و پرورش در هر کشوری یکی از مهم ترین ارکان سازنده فرهنگ و هویت آن جامعه است، لذا تقویت فرهنگ و هویت ملی، نیازمند تقویت و تحول در نگاه آموزش و پرورش به این مساله است. تولید متون درسی جهت تدریس به دانش آموزان یکی از وظایف محول به این نهاد آموزشی است. بالتبع توجه و پردازش مولفه های هویت ملی در خلال متون درسی حائز اهمیت می باشد. با توجه به اینکه نخستین مرحله آشنایی دانش آموز با این مفاهیم در پایه ی اول ابتدایی صورت می گیرد؛ لذا این مقطع تحصیلی در نحوه جامعه پذیری و درک هویت از سوی دانش آموز حائز اهمیت می باشد. مساله نوشتار حاضر این است که میزان و نحوه توجه به مولفه های هویت ملی در کتب پایه ی اول چگونه است. یافته های پژوهش که بر اساس روش تحلیل محتوا صورت گرفته نشان می دهد که به هر دو بعد ایرانیت و اسلامیت هویت ملی توجه شده است اما برخی نمادهای هویت ملی همچون مشاهیر، اساطیر و برهه هایی از تاریخ مورد توجه قرار نگرفته است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی تاثیر فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی ـ یادگیری علوم تجربی
سید هادی رضایی نیکو
اصول تربیت بدنی در تربیت اسلامی
زهره ملاعلی نژاد دولو - حسن فریدی - نسترن فرج زاده - حمیدرضا فریدی
نقش و جایگاه تربیتی معلمان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی
افتخار قاسم زاده - سهیلا حیدری
مشکلات و معایب کلاس مجازی در منطقه مرزن آباد
فاطمه تیرگرفاخری - محمدجواد سینکایی چتن - رقیه غرایاق زندی
نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران با تأکید بر نقش ورزش و تفریحات سالم
فهیمه رضائی - مهدی جعفری
بررسی رابطه شیوه های حل مسئله خلاق و سبک های شناختی با میانجیگری توجه
مریم مرادبیگی - محبوبه عبادی
چگونگی کاهش استرس دانش آموزان در آموزش مجازی
مهدی حقیقی
بررسی و ارزیابی فضای ابری و امنیت در سرور های توزیع شده
محسن توسلی
چالشهای تربیت جنسی دانش آموزان و آثار سوء آن از دیدگاه آیات و روایات
سید علی حسینی زاده - منیژه افشاری نیا
بررسی میزان و چگونگی مشارکت والدین در فرآیند آموزشی و تأثیر آن بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان
سجاد ابراهیم پور - محمدرضا سمرقندی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0